Trends in circulaire economie: even terug in de tijd?

10 februari 2021

Trends in circulariteit

Van 1 tot en met 6 februari 2021, stond de ‘week van de circulaire economie’centraal. Onder het toeziend oog van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft het Versnellingshuis (een landelijk programma voor het Nederlandse bedrijfsleven) de digitale deuren geopend.

Omdat ik mocht participeren in het programma, door het geven van een college, keek ik daags te voren terug op blogs die ik eerder schreef, zoals het blog “Nederland circulair in 2050?” (2017), “Eetbaar servies en hervulbare flessen” (2017) of het blog “Afval is een grondstof.” (2018).

Teruglezend dacht ik na over de vele start-ups die wij in Nederland al zien doorgroeien tot serieuze spelers. De ideeën en initiatieven die borrelen, vaak nog ondergronds of achter schermen, maar die dan toch op enig moment aan de wereld getoond worden en dan voor een verandering zorgen. Een verandering in het gedrag van de consument, door een verandering in de behoefte van de consument.

Trendwatching

Dat is de kern van trendwatching! Het belang van een duurzamere maatschappij wordt erkend; de consument wil hierdoor groener leven (heeft respect voor de natuur). Het aanschaffen van producten (of diensten) die dit mogelijk maken vervullen de behoefte van de hedendaagse consument. Het is belangrijk dat iedere ondernemer zo leert ’trenddenken’ en de behoeftes van de consument leert zien. Soms moet je dan even terug in de tijd.

In trendgevoelige periodes grijp ik ook terug naar de pyramide van Maslow. Als ik ondernemers begeleid in hun strategie voor de toekomst moeten wij vooruit kijken, maar ook teruggaan in de tijd. Een trend heeft altijd een oorsprong. Het zal voor iedereen herkenbaar zijn dat de COVID-19 epidemie de behoefte aan gezondheid en veiligheid heeft versterkt. Duurzaamheid past daar heel goed bij. De komende jaren zullen wij dat terug zien in het doorontwikkelen van trends, die afgelopen jaar zijn ontstaan.

Zie hier twee voorbeelden van ‘afval is een grondstof’. De jonge ondernemer Bas Latten van de firma Wheat Straws, maakt uit agrarisch restafval duurzame rietjes, die tevens afbreekbaar zijn. De prachtige mand (die ik kreeg naar aanleiding van mijn college) is gemaakt van het restmateriaal afkomstig uit het lab van CHILL. Net als de rietjes, is het mandje ook uniek in zijn soort… Mooi toch? Even een stapje terug, dus…

 

Astrid, februari 2021

 

WELLICHT OOK INTERESSANT?
ZERO HEROES; TRENDS EN TRANSITIES IN DE HORECA
4 maart 2024