Je ziet ze vliegen

Stel je voor dat jouw biometrische gegevens gebruikt worden op kantoor. Een digitale tracker meet je bloeddruk, registreert pupilvernauwing, legt een gaap vast en beoordeelt je gezichtsuitdrukking. Op het moment dat je het nodig hebt, komt een koffiedrone overgevlogen en voorziet jouw mok van een nieuw bakkie troost.

Toekomstmuziek? Nee hoor, want IBM lanceerde in augustus jl. al de plannen voor de ‘coffee delivery drone’. Het patent wordt nu behandeld.

Op Singles’ Day in China (11 november) vielen er meerdere keren per dag pakketjes uit de lucht in afgelegen provincies zoals in Zhangwei (Midden-China). Er wordt daar te weinig besteld om vrachtwagens in te zetten, derhalve zorgen drones hier voor leveringen.

Ook de microdrone (ter grootte van een muntstuk) is al lang de ontwerpfase voorbij. In de USA werd deze ingezet door een man die de dagelijkse gang van zaken van zijn echtgenote wilde volgen…

Schreef ik in maart van dit jaar in mijn blogs (future of mobility, zelfrijdende webshop) over de toekomst van mobiliteit, in 2017 lag eerder de nadruk op ‘the last mile’ (pakketvervoer in 2022).

In het blog van vandaag benoem ik een aantal mogelijke trendscenario’s. De drone technologie zet voort, maar zal niet voor alle toepassingen geschikt zijn.

  • Drones worden nog geen publiek transportmiddel. In ons druk bevolkte kikkerlandje, blijft dit moeilijk.
  • Bezorgen per drone blijft beperkt. Naast wet- en regelgeving spelen praktische aspecten een rol. Pilots als ANWB medical air assistance (vervoer medicijnen) worden wel verder uitgerold.
  • Ons energienet zal onvoldoende zijn om iedere inwoner van Nederland van stroom te voorzien voor een elektrische auto. Over 20 jaar delen wij auto’s omdat deze onbetaalbaar zijn geworden. Wegenbelasting is zo duur dat het onmogelijk is om klakkeloos te blijven rijden. Vliegende auto’s zullen schaars zijn.
  • Reizen met een vliegtuig wordt heel duur. Reizigers zijn zich bewust van de milieuschade (uitstoot, geluid) die door vliegen veroorzaakt wordt. Elektrische vliegtuigen kunnen wel voor kleine afstanden worden ingezet, maar het opladen blijft een issue.

Dan toch maar voorlopig de selfie-drone of de koffiedroom.. eh.. drone…

Astrid Schiepers, november 2018