De last mile in pakketvervoer?

Anno 2017 worden de meeste pakketten door een pakketvervoerder (met een bestelbus) vervoerd.

Wat verwachten wij in deze branche over 5 jaar?

Diverse expertgroepen doen onderzoek, ook naar de behoefte van de consument.

Klantloyaliteit zal de komende jaren gaan afhangen van de ontvangst- en keuzemogelijkheden die de klant heeft.

Trends geven aan dat met name op de korte afstand (laste mile) er versnippering zal gaan plaatsvinden in de transportbranche. Ook zal er meer gelet worden op milieu en duurzaamheid.

  • Bestelbussen blijven in deze sector heel belangrijk. Wel zal er een toename zijn van reclame-bedrukking van een specifieke webshop, organisatie of merk op de bestelbussen. Geen incognito leveringen, maar gericht op branding.
  • De fietskoerier zal een nog belangrijkere plaats gaan innemen in het straatbeeld. (Goed nieuws voor ontwerpers van transportfietsen).
  • Niet de pakketbezorger, maar je buurman of buurvrouw staat voor de deur met je zojuist bestelde pakketje. Want waarom zou je buurman of buurvrouw die toevallig in de stad is niet tegen een kleine vergoeding jouw pakketje mee kunnen nemen? Deze crowdsourced initiatieven worden al getest in Zweden. Met een mobiele app en een kleine vergoeding wordt dit onderling geregeld. In Nederland zie je dergelijke initiatieven al zoals bij Pickthisup.

 

Drones, robots en ontvangstmogelijkheden?

Ondanks de diversiteit in technologische ontwikkelingen, verwachten de experts dat drones en delivery robots voorlopig beperkt ingezet zullen worden. Hoewel de eerste tests al zijn uitgevoerd, zal er eerst nog meer aandacht besteed moeten worden aan bewijs van aflevering en de leverbetrouwbaarheid.

Nieuwe keuzemogelijkheden voor de klant worden belangrijk:

Afhalen onderweg naar huis (Albert Heijn pick-up points) wordt in Nederland nog beperkt ingezet, maar zal zeker ook groeien.

Voor wat betreft onbemande levering zullen er pakketautomaten of pakketboxen verschijnen, zo dicht mogelijk bij de voordeur. Dat is wat de consument wil.

De verwachting is dat de helft van de e-commerce pakketten in de directe omgeving van huis geleverd gaan worden (bij de buren of bij een wijk afhaalpunt).

Tot slot wordt er een groei verwacht van het ontvangen van pakketten op kantoor in 2022.

Dit laatste zal natuurlijk wel weer extra inspanning vragen van secretariaat of van de receptie, of van de robotbutler…

Astrid Schiepers, november 2017