Vervoer en transport

Wat brengt ons de future of mobility? Volgens Ir. Erik Tempelman (TU Delft) zullen wij ons over 100 jaar voornamelijk vervoeren met geautomatiseerd transport. Wij rijden dan ook nog wel zelf, maar dat doen wij als ‘hobby’. Bussen, treinen, trams en auto’s worden geautomatiseerd.

In Nederland blijven wij de fiets (al dan niet gemotoriseerd) nog steeds gebruiken. Een fiets is dan gemaakt van gerecycled kunststof, bamboe, hout of houtfineer.

Voor pakketvervoer en in de transportsector zal het gebruik van de fiets, vooral in de steden, zelfs toenemen. Vervoer door de lucht zal ook toenemen, maar in de stedelijke gebieden slechts beperkt. Vervoer ter zee brengt ons in de toekomst wellicht geautomatiseerde (schone) zeilschepen.

Onderweg je hartslag meten

Technologie op de weg wordt zeer geavanceerd. De eerste slimme auto’s rijden al en er wordt door autofabrikanten veel getest.

Mercedes-Benz zal in 2018 de nieuwe A-klasse voorzien van twee computerschermen waarachter kunstmatige intelligentie schuilgaat. Het systeem werkt op spraakherkenning en kan zichzelf dingen aanleren (computer learning). Toyota maakt een stap naar het autonoom rijden, waarbij men in de testfase een dual-cockpit aanbiedt. Je kunt dan nog kiezen om zelf te rijden of autonoom rijden. Kia test de Niro EV concept, met een persoonlijke cockpit. Als de auto de bestuurder herkent, gaan er diverse functies in werking. Door middel van sensoren worden hartslag en stressniveau getest. Door Hyundai worden de zelfrijdende auto’s de komende jaren verder ontwikkeld om in 2021 op de markt te komen. Binnenkort komt de waterstofauto uit, met een actieradius van 800 km.

Positieve ontwikkelingen? Deels! De autonome auto van Uber was recent betrokken in een ongeval met dodelijke afloop. De techniek is dus nog niet optimaal….

Blij dat ik rij?

Astrid Schiepers, maart 2018