Millenial generatie transformeert gezinsleven

1 oktober 2019

Geen haast

Ondanks het feit dat de gemiddelde leeftijd bij het krijgen van een 1e kind de afgelopen jaren is gestegen (zie mijn eerdere blog Millenials stellen uit!), is deze generatie er nog steeds van overtuigd dat kinderen een belangrijke geluksfactor zijn. Uit onderzoek (Euromonitor, 2019) blijkt dat 72% van de Millenials van mening is dat kinderen de bron zijn van een gelukkig leven. Commercieel gezien biedt dit natuurlijk kansen voor fabrikanten en detaillisten van kraamcadeau’s, kinderkamers, meubels, schoolspullen en speelgoed. Omdat deze generatie intensief bezig is met no waste, recycling, duurzaamheid, gezonde voeding en het milieu, zijn innovatieve producten zeer trendy.

flexibel werken

Millenials spenderen meer tijd aan hun kinderen dan eerdere generaties. Omdat het zowel voor de Millenial-vrouw als de Millenial-man belangrijk is om carrière te maken én betrokken te zijn bij de opvoeding van de kroost, is deze generatie zeer zeker een ‘flex-generatie’.

Het flexibel werken wordt enerzijds veroorzaakt door vraag/aanbod op de arbeidsmarkt. Eerste vaste contracten worden nu door organisaties uitgesteld. Vergeleken met 2003 waren er in 2018 een kwart miljoen meer 25- tot 45-jarigen met een flexibel contract (CBS, 2019). In een ideale wereld doen partners samen de zorgtaken, maar hebben ook een eigen ambitie. Parttime werken en ambitie gaan samen op.

Bedrijven die dit snappen zijn aantrekkelijke werkgevers. KLM en LUMC zijn op het moment de meest aantrekkelijke werkgevers (Randstad Award, 2019) waarbij carrièremogelijkheden, cultuur en uitdagende werkomgeving als belangrijkste elementen worden genoemd.

Me-time claimen

Tijd voor het gezin, maar ook tijd voor jezelf. Dát is wat Millenials belangrijk vinden. “Wil je écht ontspannen in je vrije tijd, dan is het veel beter om zo min mogelijk te plannen en op dat vrije moment zelf te voelen waar jij nog energie voor én zin in hebt.” zegt deze generatie. Gemak is van groot belang en 58% van de Millenials wil best betalen om tijd te besparen. Doggy-walk, klusjesdienst, strijkservice of stoomstrijkkast, schoonmaakster of stofzuigerrobot … enkele voorbeelden van diensten en producten die voor de Millenialgeneratie een must-have zijn.

Ook hier liggen weer commerciële kansen voor ondernemers!

 

September 2019, Astrid

WELLICHT OOK INTERESSANT?
Trend of Hype: old school zweetbandje of smart sneakers? #whocares
17 juni 2024