Alternatieve verpakkingen

Er ontstaan in de diverse branches (zoals in de retail) nieuwe initiatieven om de enorme hoeveelheid verpakkingsmaterialen te verminderen. Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken werkt aan brancheplannen duurzaam verpakken voor de mode-industrie. Er wordt gekeken naar herbruikbaar, recyclebaar en biologisch afbreekbaar verpakkingsmateriaal. Over deze ontwikkelingen schreef ik eerder, in mijn trendblog van februari 2018 (intelligente verpakkingen en zeewier). Helaas zijn deze materialen nog niet breed beschikbaar. Wel zien wij trendontwikkelingen dat kleding (weer) in gerecycled papieren enveloppen wordt verpakt en verzonden.

Retourneren

De branche richt zich vooral op ‘minderen’ en alternatieven. Zoals opvulmateriaal in verzenddozen. Zalando deed onlangs nog een test met extra grote retourlabels, die moeten voorkomen dat klanten veelvuldig gedragen kleding terugsturen. Voor winkeliers die het anders willen aanpakken zijn er initiatieven zoals Keepr. Deze dienst laat een retourpakket niet terugkomen naar een winkel of magazijn, maar zorgt ervoor dat de ontvanger het kan doorsturen naar een andere klant.

Maar er is ook een structureel probleem: de retourzendingen, die drukken op de resultaten van webwinkels. Niet alleen de kosten van het terugsturen, maar ook het verwerken van de terugzendingen als ze eenmaal weer in het magazijn liggen kost tijd en geld.  Checken op gebruikssporen of beschadigingen is een arbeidsintensieve bezigheid. Vaak moet het spul voor een fractie worden doorverkocht aan een opkoper.

Vacumeren

Kleding luchtarm versturen heeft zo zijn voordelen. Het betekent kleinere verpakkingen, minder transport, minder transportkosten én blije klanten. Fashionpack is een mooi nieuw alternatief voor de modebranche. Post.nl is de bedenker van dit pakketje. Je verstuurt de kleding zonder lucht, waardoor het minder ruimte inneemt in transport. Bovendien wordt het door de postbezorger bezorgd die met zijn fiets langs de brievenbussen rijdt. Ook dit is duurzame mobiliteit. Als bonus komt de kleding onbeschadigd en strak aan. Dat vindt de consument natuurlijk fijn.

 

Astrid, juni 2019