Toekomst van verpakkingen

Wij zullen zuinig moeten zijn met onze grondstoffen want over 20 jaar is ruim 30% van onze grondstoffen op.

De overheid riep in 2016 een halt toe aan het gratis weggeven van plastic tasjes, met als doel: minder zwerfvuil. In Nederland worden er wel nog jaarlijks 550 miljoen plastic flesjes weggegooid. Dat zijn toch ongeveer 800 dunne plastic zakjes per persoon. We weten dat plastic niet of moeilijk afbreekbaar is en toch komt het in natuur en oceanen terecht.

Daarbij komt dat wij veel online bestellen. E-shoppers liggen vaak niet wakker van verpakkingen. In Nederland bezorgden in 2017 de  pakketvervoerders ca. 350 miljoen pakketten. Dat zijn heel wat (kartonnen) dozen met (waste) verpakkingsmateriaal. En ook in 2018 e-shoppen wij vrolijk verder!

Branding

De belangrijkste functies van ‘verpakking’ zijn communicatie, veiligheid, gemak en informatie over inhoud.

Voor veel merken is ‘communicatie’ het belangrijkste onderdeel bij verpakking. Verpakking moet de positieve aandacht van de consument krijgen, zodat deze overgaat tot koop. Consumenten zelf willen anderzijds steeds meer transparantie (duidelijke productinfo) bij verpakkingen.

Ik denk dat het voor organisaties (fabrikanten, groothandel en detaillisten) héél belangrijk is goed om na te denken over de kernwaarden van je bedrijf en waar je naartoe wilt.

Wij zien een aantal trends, die stapvoets navolging krijgen en zich verder zullen ontwikkelen.

De trends op een rij:

  • Refuse

Je eigen draagzak mee naar de groentenboer, www.bag-again.nl of www.kudzu.be

  • Reduce

Beperk afval, lifetime bags, kleinere verpakking zoals concept Babushka, clever little bag van Puma

  • Re-cycle

Paper bottle uit gerecycled materiaal www.paperwaterbottle.com en Freitag tassen uit vrachtwagenzeil www.freitag.ch

  • Re-use

Krantenpapier om bv eitjes in te verpakken, concept Marion Obando (zie voorlaatste foto)

  • New materials

Eetbaar servies, verpakt in zeewier, water in zeewiergel Ooho! www.skippingrockslab.com

  • Intelligent packaging

Verpakking uitgerust met sensoren om de conditie van voedsel te bepalen, om veiligheid te garanderen.

 

Weet jij al hoe jij je boodschap in 2020 gaat ‘verpakken’?

 

Astrid Schiepers, februari 2018