Dit is zó… 2019! Part two

14 januari 2019

Wat heeft 2019 voor ons in petto? Een tweede blog met wat highlights…

De kleur van 2019: living coral 16-1546 Panton

Levend koraal is de nieuwe kleur van het jaar volgens Pantone. Een toonaangevende kleurselectie die in verband staat met de stemming of houding in onze globale cultuur op dat moment. Een kleur die een tegenreactie is voor de groeiende stroom digitale technologie en social media. De kleur symboliseert optimisme en plezier maken. Koraal heeft de mooiste kleurschakering als levend organisme in de diepte van de zeeën. Een kleur die teruggrijpt naar de natuur.

Technostress

Artsen grijpen ook terug naar de natuur. Op de schotse eilanden mogen de artsen aldaar de natuur voorschrijven als recept. In mijn vorige blog verwees ik al naar de trend van het bosbaden, die in 2019 upcoming is. Uit onderzoek blijkt ook dat kunst kijken goed is voor de (mentale) gezondheid. Dus wie weet, misschien komt een museumabonnement ook nog wel in het gezondheidspakket van de zorgverzekeraar?

Populair zijn de bewustwordingsapps, die ervoor zorgen dat je smartphone minder gaat gebruiken. Zo is de populaire app “Moment” aan een opmars. Naar eigen zeggen heeft deze al 7 miljoen gebruikers geholpen om, met behulp van oefeningen, het telefoongebruik terug te dringen.

Thuis sporten

Naast applicaties om bewust te worden van je smartphone gebruik, stijgt in 2019 ook het aantal apps om je zelf gezond te voelen. Apps waarmee je bijna elk deel van je lichaam kunt trainen. In de App store vind je dagelijks nieuwe apps ‘aan de slag met je lijf van top tot teen’. Na de trend van de grote fitness ketens, gaan wij zien dat mensen steeds meer thuis gaan trainen. Met coach Sven op de Yogamat, 7-minutes workout met Jason of Freeletics training, op elk moment van de dag. Gebruikers gaan in 2019 abonnementen afsluiten.

#JoMO (Joy of Missing Out)

Joy of Missing out, het tegenovergestelde van FoMO, krijgt aandacht. Reisbureau’s gaan “off te grid” reiservaringen aanbieden, zonder gsm. De smartphones wordt in het begin van de reis ingenomen, iedereen krijgt er een ‘old school’ telefoon voor terug. In noodgevallen kan gebeld worden en iedereen kan genieten van een vakantie, zonder afleiding van de telefoon. Samen de ochtendworkout doen (zonder die app) is dan wel een must.

#Pyamachic

Na overdaad aan prints in het afgelopen seizoen wordt het modebeeld wat rustiger. Gebleekte jeans komt weer terug in de collectie. Opvallend thema is ‘pyamachic’. In de vrouwencollecties hangen straks de zijden pyama’s aan de kledingrekken. In zijde of viscose, het kledingstuk waar de man vroeger in sliep. Vrouwen hebben dus niet alleen de broek aan in 2019… Ook het jasje! 

 

Astrid, januari 2019

WELLICHT OOK INTERESSANT?
ZERO HEROES; TRENDS EN TRANSITIES IN DE HORECA
4 maart 2024