Wat heeft 2019 voor ons in petto? Een korte vooruitblik.

 

Ugly shoes

Een wonderlijk fenomeen. Schoenen die ooit als ‘lelijk’ werden beschouwd, veroveren nu in hoog tempo de schoenenmarkt. Denk aan Crocs, Uggs en Mephisto’s. In 2019 zien wij een heropleving van de Spice Girls-boots. Het merk Buffalo London maakt een comeback met kleurrijke plateausneakers. De hashtags #uglyshoes en #uglysneakers worden veelal gebruikt door internationale influencers. Hoe dit zo komt? Zowel in mode, interieur als in de muziekindustrie gaat men aan de slag met retro-invloeden. Het is herwaardering van zaken uit het verleden. De terugkeer van ABBA (welliswaar als hologram) is hier een voorbeeld van.

Bosbaden

Healthy ageing staat ook in 2019 centraal. Als het gaat om gezond ouder worden zien wij in 2019 een sterke focus op klassieke acupunctuur, massages en Aziatische voeding, zoals probiotica. Wij laten ons niet alleen inspireren door Japan, maar ook door China en India. Uit diverse onderzoeken komt naar voren dat tijd doorbrengen in de natuur goed is voor lichaam en geest. In de natuur blijkt stress te verminderen. Shinrin-yoku (bosbaden) wordt populair en onder begeleiding van coaches gaan wij het bos in.

Intermittent Fasting

Katholieken vasten 40 dagen vóór Pasen, moslims vasten tijdens de maand ramadan. Vroeger was vasten gebruikelijk. Niet of minder eten kan een reinigende of herstellende werking hebben op het lichaam. In 2019 wordt periodiek vasten (IF) ook in Nederland populair. Intermittent Fasting richt zich niet op wát je eet, maar wanneer je eet. Hierbij val je volgens de methode af door alleen een bepaalde periode van de dag te eten, bijvoorbeeld binnen een tijdsbestek van 6 uur.

Turbocultuur

Ondanks de goede voornemens voor 2019, waarbij ‘minder druk maken’ op 1 staat, blijven wij stressen. (Het onderzoek wordt jaarlijks in kaart gebracht door de ING.) We kunnen de apparaten zoals Google home mini, Amazon Echo, alles vragen wat wij willen weten. Dankzij de nieuwe apps voor onze smartphones kunnen wij in meer dan 100 talen communiceren. Maar…, wij worden moe van alle informatie die via alle kanalen ons leven binnenstroomt. Tijdsdruk, eenzaamheid en emotionele problemen liggen voor de iGeneratie (geboren 1995-2012) op de loer. Balans vinden is in 2019 belangrijker dan ooit.

Wordt vervolgd…

Astrid, januari 2019