Big brother on the road

12 september 2017

Big brother on the road

Onze slimme auto’s zijn connected cars. Ze genereren data per strekkende kilometer. Ze praten met elkaar. Wat zenden zij allemaal uit?

Via onze gsm sturen wij 24/7 data over onszelf rond, vaak zonder het te weten. Want wie leest nu nog de kleine lettertjes voordat er een app wordt gedownload?

Via onze automobiel sturen wij echter ook heel veel gegevens de wereld in. De connected car van tegenwoordig zit vol slimme software, opnameapperatuur en sensoren. De technologie die van auto’s rijdende databanken maakt heet Telematica.

Ons voertuig is continu verbonden met het web, registreert waar wij ons bevinden en registreert ons rijgedrag.

De zelfrijdende auto’s (Google, Uber) zijn nog in de experimenteerfase, maar de voertuigtechnologie ontwikkelt zich snel.

In 2020 zullen er ongeveer 152 miljoen connected cars over de wereldwegen rijden.

Slimme assurantiepolissen

Gaan verzekeraars hun assurantiepolissen steeds meer afstemmen op daadwerkelijk rijgedrag? Met behulp van onderweg geregistreerde data is dat zeker mogelijk. Telematicapolissen vervangen dan de standaard leeftijd, geslacht en schadevrije jaren opties. Hoe netter je rijdt, hoe voordeliger de premie. Een smartphone feedback app kan je feedback geven over je rijgedrag. Een roekeloze automobilist betaalt een hogere premie uiteraard. Wie dan ondanks alles toch nog wordt aangereden, kan via de dashboardcam meekijken. De hulpdiensten worden vanzelf ingeschakeld via het eCall-systeem (waarmee vanaf 2018 auto’s in de EU uitgerust moeten zijn).

Aftersales

Voor de klanten betekent het ook een extra service als de auto zelf meldt wanneer er onderhoud nodig is of een onderdeel aan vervanging toe is. Het voertuig kan een geautomatiseerde afspraak boeken bij de werkplaats en deze verschijnt gelijk in je agenda. Ook weet de auto of wij op 2e Paasdag naar de woonboulevard rijden of dat onze voorkeur uitgaat naar een dagje aan zee. De reclameboodschappen op de muziekstreaming kunnen via het entertainmentsysteem door slimme marketeers worden aangepast. Wie straks langs een winkelcentrum rijdt, krijgt dan vast en zeker een aanbieding voor badmode te horen (of een reclame voor een alternatieve dagbesteding als blijkt dat Nederland op 2e Paasdag massaal naar de woonboulevard rijdt).

 

Astrid Schiepers, september 2017

WELLICHT OOK INTERESSANT?
Fysieke intelligentie en een pil met dezelfde resultaten als een workout?
4 april 2024