Onze smartphone schendt onze privacy

De smartphone gaat de hele dag met ons mee en wij zijn altijd online. Ik schreef hier al een blog over begin 2017 https://www.trendzy.nl/2017/07/18/mobileproof-2/ waarin de liefde voor de smartphone en het mobileproof zijn centraal stond.

Smartphones zijn sensitief en kunnen informatie ontvangen op voor ons relevante locaties en momenten. Dat maakt ze dus uitermate geschikt als advertentieplatform. Adverteerders zijn op zoek naar de mogelijkheden om ons op het juiste moment, met de juiste boodschap te benaderen.

Stel: We lopen net de McDonald’s binnen en krijgen dan dat aanbod van twee hamburgers voor de prijs van één.

Stel: Ik sta voor de etalage van Hunkemöller en krijgen een mooie prijsaanbieding voor die leuke sport-BH.

Wij weten dat organisaties de hele dag door allerlei data over ons verzamelen. Maar niet iedereen is er zich bewust van.  De smartphones tappen zelf ook informatie over ons af. Sterker nog: de consument geeft zelf de persoonlijke data op. Past een bezorgde consument de privacy instellingen op de smartphone vaak genoeg aan?

 

Privacy gevoelige data

De meeste consumenten zijn zich ervan bewust dat ze constant gevolgd worden door organisaties in de apps die zij installeren op hun gsm.

Wat niet iedereen weet is dat location-tracking ook standaard is ingebouwd in de hardware van de smartphones. Smartphones verzamelen zelf de informatie over de consument, over de locatie.

Privacy staat enorm in de belangstelling. Denk maar aan het referendum dat in maart 2018 zal plaatsvinden over de nieuwe Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (de Sleepwet).

De Sleepwet houdt o.a. in dat de organisatie transparant moeten maken voor burgers hoe zij de persoonlijke data verzamelen. Consumenten moeten het gevoel krijgen dat ze zelf de controle hebben over hun persoonlijke gegevens.

Smartphone verslaving

Tot slot weten wij ook dat Sillicon Valley onze smartphones zo heeft ontworpen dat wij ‘verslaafd raken’ aan het apparaat. Wij maken dopamine aan door de beloningen die wij krijgen. Sociale beloning, intrinsieke beloning en jachtinstinct. Denk maar aan de blauwe vinkjes die verschijnen bij WhatsApp, het opgeruimde gevoel als onze mailbox is bijgewerkt en als wij ‘op jacht’ gaan doordat wij door onze tijdlijn scrollen op zoek naar nieuwe berichten.

Heb jij het allemaal onder controle?

Astrid Schiepers, januari 2018