MOBILEPROOF

18 juli 2017

Ik hou van mijn Rose Gold iPhone 6S. Mijn smartphone is mijn persoonlijke assistente, die altijd klaar staat met de juiste info.

Ben ik straks mobileproof?

 

Ik hou van mijn Rose Gold iPhone 6S. Mijn smartphone is mijn persoonlijke assistente, die altijd klaar staat met de juiste info. Ik plan afspraken, Whapp met dochter en man, Messenger met mijn ouders, bekijk mijn tijdlijn op Facebook, plaats foto’s en updates. En oh ja, soms bel ik er wel eens mee.

Deze week bezocht ik de webwinkel vakdagen in Utrecht. Ik volgde de lezing ‘de toekomst van marketing is mobiel’ van Arno Lubrun, Managing Director Facebook Benelux. De smartphone is key voor online marketing. Voor veel consumenten vervult de smartphone permanent de onderste laag in de behoeftepyramide van Maslow. De heavy users treft zelfs de fobie ‘nomophobia’.

Hoe mijn smartphone precies werkt, blijft natuurlijk verborgen onder het motorkapje. Apple bepaalt welke apps ik kan gebruiken en welke data en gegevens  doorgestuurd worden.

Mijn Rose Golden vriendin is onderdeel van een internationaal en zeer complex spinnenweb van commerciële datastromen.

Mijn gegevens komen bij honderden misschien wel duizenden verschillende bedrijven terecht. Dat wist ik overigens al.
Bij iedere app die ik installeer en open, nestelt zich een Google cookie op mijn toestel. Zo kan het bedrijf mij volgen en bij het shoppen aangevuld worden met diverse gepersonaliseerde advertenties die zij me moet tonen. Arm ding. Maar ze doorstaat het, mijn intieme vriendin!

Volgens Lubrun zal ik als onlife consument straks de hele dag door shoppen. Op mijn gsm ‘KOOP’ indrukken gaat nu eenmaal sneller dan thuis inloggen op de site van een of andere website. Kan ik haar weerstaan als zij mij zal verleiden op hét moment van de dag dat ik het zwakste ben en gevoelig voor impulsaankopen? Zal ik haar kunnen weerstaan als zij mij als een echte vriendin aandacht geeft, helpt bij het doen van de juiste aankoop in het steeds groter wordende keuzeparadijs? Mag ik haar negeren als zij mij aanprijst wat ik wil en mij dus volledig begrijpt? Ook als ze tweedehands is en ‘refurbished’.

Kortom, ben IK straks mobileproof?

Astrid Schiepers

 

WELLICHT OOK INTERESSANT?
ZERO HEROES; TRENDS EN TRANSITIES IN DE HORECA
4 maart 2024