De rage die LABUBU heet
Je moet er voor in de rij staan, want ‘even’ naar de winkel om een LABUBU te kopen is er niet bij. Er is een rage ontstaan rondom dit schattige maar ook stoute poppetje. Denk nou maar niet dat deze rage bij de jeugd heerst, nee het is een ‘volwassen-virus’. Je moet er iets voor over hebben: geld, geduld en een beetje gekte. Dat laatste geven de fans ook grif toe.
Het is geen trend, want die laat maatschappelijke sporen achter. Het is een rage. Waar heeft deze rage mee te maken? Het heeft alles te maken met de wereld waarin wij leven. Er zijn veel nare dingen gaande. Wij kunnen allemaal wel iets leuks gebruiken.
Rage
Je koopt een poppetje in een geblindeerde box. Het uitpakken alleen al is spannend. Dat ‘unboxing’ is natuurlijk één element dat wij kennen van Insta en TikTok, maar het heeft ook iets mystieks. Je weet niet wat je koopt, het is een soort van gokken. Tel daarbij de beperkte oplages en de limited editions (die alleen in specifieke landen te koop zijn) op, en je creëert een gevoel van hebberigheid. Het is niet vreemd dat het hebben van 30 LABUBU’s als verzamelaar geen uitzondering is.
Community
Er is momenteel ook in Nederland een aantal LABUBU-communities actief. Zo’n community is heel levendig. Er worden tips gedeeld en men ruilt bijzondere edities of bestellen samen edities in het buitenland. Fans uit o.a. Londen, Parijs, Amsterdam vormen een tribe en spreken elkaar regelmatig online, soms wel dagelijks. Het gaat dan niet meer alleen over de ‘kleine monsters’ maar ook over alledaagse dingen. Misschien wel over het opvoeden van kleine monstertjes? 🙂