Wordt online jongerenmarketing (jongeren tot 18 jaar) een uitdaging?

10 november 2023

Ads en DSA

Het DSA (Digital Services Act) dat het Eurpese Parlement in juni ‘22 aangenomen, gaat nu de (verboden) vruchten afwerpen. De wetgeving maakt het de laatste maanden steeds moeilijker om jongeren op social media te bereiken via ads (advertising). Merken zien hun bereikcijfers teruglopen. 

Jongeren zijn al niet de makkelijkste doelgroep om te bereiken. Ze hebben eigen voorkeurkanalen, korte spanningsbogen en willen authentieke content. Zaken die uit mijn onderzoeken van de afgelopen jaren, duidelijk naar voren zijn gekomen. De nieuwe wetgeving maakt het er niet makkelijker op de jongeren vanaf december 2023 te targeten.

Wetgeving 

De mogelijkheden om jongeren te bereiken via advertising op SnapChat, YouTube, Tik/tok of Instagram (Meta) worden door de wetgeving ingeperkt. Advertenties worden aan banden gelegd, dataverzameling wordt beperkt. De minderjarigen worden extra beschermd tegen gepersonaliseerde advertenties, door het “blokkeren” van targeten op basis van geslacht, interesse of locaties. Retargeten op basis van website-gegevens of social media informatie is ook niet meer mogelijk. 

Bereik 

Vele organisaties vragen zich nu af hoe ze de jongeren (tot 18 jaar) toch nog optimaal kunnen bereiken. Dit vraagt natuurlijk wat creativiteit van contentcreators en marketeers. Hoe bereik je de jongeren nog online? 

Ik heb recent jongeren uit de doelgroep geïnterviewd en ik schets mijn inzichten: 

  • Verleg je socialmediastrategie terug naar organisch (van voordat je als organisatie naar paid advertising over ging). Ijzersterke content is key, kennis van de doelgroep wordt nóg belangrijker. Klantervaring die persoonlijk voelt, storytelling met échte verhalen. 
  • Rolmodellen als voorbeeld. Natuurlijk wordt ook influencermarketing aan banden gelegd, maar ‘the boy and the girl nextdoor’ (nano influencers) blijven belangrijk. Die sportieve jongen die dagelijks in jouw fitnessstudio te vinden is, zal voor menige jongere een rolmodel zijn. 
  • Doelgroepmarketing gaat ook over locaties, events, speciale momenten die voor een bepaalde groep van belang zijn. 

Een uitdaging? Die ga ik graag aan…. 

 

Astrid, november 2023 

WELLICHT OOK INTERESSANT?
Fysieke intelligentie en een pil met dezelfde resultaten als een workout?
4 april 2024