Is TikTok interessant voor jouw bedrijf?

10 oktober 2023

TikTok

In de snel veranderende wereld van digitale marketing is het van belang voor ondernemers om de nieuwste trends en platforms te omarmen om hun doelgroep te bereiken, zo ook het platform TikTok. Met meer dan een 4 miljoen actieve gebruikers in Nederland, biedt TikTok een enorme kans om je doelgroep te bereiken. In de leeftijdscategorie van 15-19 jaar is het dagelijks gebruik het grootste. TikTok groeit het meest in de leeftijdscategorie 20 t/m 29 jaar en (misschien verrassend) vanaf 40 jaar. Het dagelijks gebruik van de app ligt op 2,5 miljoen Nederlanders.

Tips voor de ondernemer

Voordat je als ondernemer aan TikTok begint, is het belangrijk om de cultuur van het platform te begrijpen. TikTok staat bekend om zijn informele en creatieve benadering van contentcreatie. Gebruikers delen korte video’s (meestal 15 tot 60 seconden) die grappig, inspirerend, educatief of herkenbaar zijn. Ga je dus verdiepen in de app.

Het is niet de bedoeling dat je via TikTok alleen je producten en diensten deelt, creëer in plaats daarvan creatieve en originele content die past bij de interesses van jongeren en waarbij je jouw merk authentiek neer zet. Je dient op te vallen tussen de miljoenen andere video’s. Gebruik daarom muziek, effecten, tekst en hashtags om jouw content te versterken. 

Er wordt veel geschreven over de Chinese app (eigendom van Bytedance) als het over privacy gaat. TikTok-gebruikers onder de achttien jaar krijgen niet langer standaard gepersonaliseerde reclames te zien, meldde TikTok in augustus jl. Dat was eerder wel zo. Met de beleidswijziging wil TikTok voldoen aan de Europese Digital Services Act (DSA), een wet die grote techplatforms verplicht om gebruikers de keuze te bieden gepersonaliseerde content uit te schakelen. Voor volwassene gebruikers blijft gepersonaliseerde content wel mogelijk.

For You Algoritme

TikTok staat bekend om virals en uitdagingen. Door deel te nemen aan populaire TikTok-trends kun je je bereik vergroten en jezelf onder de aandacht brengen bij jongeren. Probeer in te haken op een trend, al dan niet in relatie tot je product of dienst. Het algoritme van TikTok bepaalt zelf welke video’s iemand te zien krijgt op basis van het gedrag van de gebruiker en van zijn/haar/het vrienden, gepersonaliseerde en niet-gepersonaliseerde video’s. Inspelen op een trend kan daardoor toch betrokkenheid creëren zonder dat jouw product centraal staat.

Betrokkenheid van kijkers en volgers ontstaat wanneer je reageert op opmerkingen, je vragen stelt aan je volgers en wanneer je je publiek betrekt bij je content. Met TikTok probeer je eigenlijk een (betrokken) community te creëren rondom je merk. Interessant? Kijk maar eens op @kapsalonfreedomboxmeer die een grote groep volgers heeft 🙂

Voorbeelden van bedrijven en merken die een doelgroep weten te raken: @gstarraw, @ritualscosmetics en @kfcnederland. Maar ook onze eigen ‘écht Hema’ @hemanederland.

Analyseer

TikTok heeft zelf analysetools waarmee je zelf kan analyseren welke video’s werken en welke niet. Je kunt daardoor je TikTok-strategie aanpassen. Probeer het uit! Als beginner op TikTok is het aan te raden om te experimenteren met verschillende soorten content, timing van posts en hashtags om te ontdekken wat het beste werkt voor het bereiken van jouw doelgroep.

TikTok is dus een creatief instrument om jongeren te bereiken, maar het vereist wel een goed begrip van het platform, een authentieke benadering en een constante focus op betrokkenheid. 

 

Danee Klever, oktober 2023

WELLICHT OOK INTERESSANT?
Fysieke intelligentie en een pil met dezelfde resultaten als een workout?
4 april 2024