Chaos in de social-media-dope!

28 november 2022

Facebook en Twitter

Het is chaos..

Facebook verliest voor het eerst in jaren, veel gebruikers. Door het slinken van de advertentie-business, ziet Mark Zuckerberg zijn vermogen met biljoenen dollars krimpen. Facebookgebruikers vinden het platform misleidend. De ontwikkeling van de Meta (digitale wereld met VR) loopt niet zoals verwacht werd. Gebruikers wachten niet en zoeken verder. De perfecte nep-wereld van Instagram vaart er wel bij.

Elon Musk’s overname van Twitter kent ook hick-ups. Twitter kondigde een ‘grijs vinkje’ aan voor officiële geverifieerde accounts, maar na enkele uren werden deze weer verwijderd. Elon kondigde daarna nog meer ‘experimenten’ aan. Experimenten om te zien wat werkt en wat niet werkt. Hij overweegt ook om alle gebruikers te laten betalen voor Twitter. Gebruikers willen geen testpanel zijn. Betekent dit het einde van Twitter?

Nieuwe dope

Een van de nieuwste addictions is BeReal; een zoveelste poging tot ‘echte’ authenticiteit. Je ontvangt van BeReal één keer per dag een bericht dat het tijd is om een foto te maken. Je hebt maar 2 minuten om de foto te maken en de app laat zien hoeveel pogingen je hebt gedaan. Hoe minder pogingen, hoe echter.. ?! De app maakt een foto met zowel de voor- als de achterkant van je telefoon. Vrienden zien jou en wat jij zelf ziet. Bewerken, filtertje? Dat is er niet bij. Het gebruik van BeReal is natuurlijk een illusie. Gebruikers geven aan dat ze best wel een keer overslaan, mocht het toch nét niet het juiste moment zijn om een goede foto te maken.. Want, de indruk die je achterlaat, moet je vooral managen!

TikTok domineert en is op het ogenblik de meest populaire ‘drug’. Het algoritme van TikTok houdt exact bij hoe lang je naar een video kijkt en wanneer je doorswiped (ook als je dat onbewust doet). Daardoor zou het algoritme al voorkeuren traceren, zonder dat je er zelf weet van hebt. TikTok is in staat om je geïntereseerd te houden en wordt steeds vaker gebruikt als zoekmachine. Ook hier zit er wel een knelpuntje. TikTok is in handen van het Chinese moederbedrijf ByteDance, wat niet aan privacy doet. Daarbij komt dat het moderatiebeleid van TikTok doorlopend in opspraak is. Er wordt veel gecensureerd (gender-identiteit, handicaps, zwaarlijvigheid), maar ook misleidende content (Oekraïne vs Rusland) is aan de orde van de dag.

Nieuwe platforms schieten als mindblowing mushrooms uit de grond: Telegram, Reddit, Clubhouse…

Afkicken

Uit recente Britts onderzoek (Orben A., e.a., 2022) blijkt dat hoe meer wij in social netwerken zitten, hoe ongelukkiger wij zijn. Het onderzoek is gedaan onder ruim 17.000 Britse jongeren. Het blijkt dat jonge pubers die vinden dat ze te veel social media gebruiken, een jaar later minder tevreden zijn met hun leven. Andersom geldt het ook: jongeren die minder blij waren met hun leven, bleken een jaar later meer social media te gebruiken. Er zijn jongeren waarbij het niet meer lukt die telefoon weg te leggen. Die prikkels worden steeds weer opgezocht.

Orde op zaken stellen? Een goed voornemen voor 2023?

Afkicken?

Astrid, november 2022

WELLICHT OOK INTERESSANT?
Puppy pawty business
15 januari 2023