De VR killer-bril als moderne Russische roulette: grens tussen realiteit en gaming vervaagt!

10 november 2022

De gamingwereld zal de komende jaren sterk veranderen. Niet alleen door de ontwikkeling van de Metaverse. De grens tussen virtueel en realiteit zal steeds meer vervagen. Zijn wij al klaar voor deze nieuwe realiteit?

De uitvinder van de Oculus Rift (Palmer Luckey) verscheen deze maand in het nieuws want hij maakt een VR-bril die de gebruiker real time doodschiet, als deze in de game ook doodgaat. Dit lijkt op een levensgevaarlijke doorontwikkeling van de Koreaanse Netflexserie Squid Game, die na amper een maand in de halve wereld de meest bekeken serie was. Overal, zelfs op scholen, werden en worden de lugubere spelletjes nagespeeld.

De VR bril van Palmer Luckey is écht levensgevaarlijk: Drie buisjes aan de bovenkant van de headset laten je frontale hersenkwab exploderen wanneer je doodgaat in het spel.

Meer bloed, meer psychologische marteling…

Worden de jonge generaties gewelddadiger? Of moet deze ontwikkeling gezien worden als horror met een knipoog?

Er is veel onderzoek naar de relatie tussen gewelddadige videogames en de invloed ervan op de jeugd, onder andere door de Universiteit van Amsterdam. Deze relatie is lastig aan te tonen.

Ik zie zelf een overeenkomst met ‘Russische roulette’. Het spel ‘Russische roulette’ was in de 19e eeuw bedoeld om te duelleren op leven en dood. Ook speelden officieren in het Russische leger het spel om elkaar te imponeren. In documentatie wordt beweerd dat gevangenen werden gedwongen het te spelen, terwijl bewakers weddenschappen met elkaar aangingen over de uitkomst.

Het lijkt dus of deze VR-bril nog genoeg ‘mogelijkheden’ biedt…

Blijft de vraag over: “Wie durft?”

 

Astrid, november 2022

WELLICHT OOK INTERESSANT?
Chaos in de social-media-dope!
28 november 2022