Koop jij al virtuele designerkleding in de Metaverse?

9 maart 2022

METAVERSUM

De Metaverse is géén toekomstdroom! Deze nieuwe wereld is er al en zorgt voor radicale veranderingen. Wat is het dan? Augmented reality en virtual reality worden verbonden met real life, waardoor wij een versmelting krijgen van diverse omgevingen. Een universum in 3D, dus eigenlijk.

De leiders van het internet (de techgiganten) zoals Facebook, Microsoft en Snap geven aan dat wij op redelijk korte termijn écht onderdeel worden van het internet, in plaats van dat wij er alleen maar naar kijken. Binnen gedeelde, multidimensionale digitale ruimtes komen wij met elkaar in contact. Wij gaan naar virtuele evenementen en wonen virtuele concerten bij.

Voorbeelden van de huidige virtuele werelden zijn Minecraft of Second Life. Maar ook een film als The Matrix geeft een goed beeld van een metaverse toekomst.

VIRTUEEL

Onze virtuele wezens (avatars) dienen dus ook in de metaverse gekleed te worden. Grote merken realiseren nu al een onvergetelijke klantbeleving. Grote merken zijn aanwezig in de Metaverse door middel van NFT’s (non-fungible tokens), virtuele winkels en digitale items voor avatars. Ik noem hier een aantal voorbeelden.

  • Nike (Nikeland)

Nikeland is een onderdeel van het gamingplatform Roblox. Je kunt hier mini-games spelen, maar ook een paar Nike Air Force kopen in de digitale showroom. Nike kan op deze manier testen welke nieuwe producten goed zullen scoren in de winkels en webshops.

  • Vans (Vans World)

Ook Vans World werkt samen met Roblox. Fans van Vans kunnen skateboards ontwerpen en een avatar aankleden naar de laatste mode in de skatecultuur.

  • Gucci (Gucci Garden)

In mei 2021 lanceerde Gucci een creatieve virtuele wereld met diverse mogelijkheden, zoals het kopen van limited edition producten. Opmerkelijk is dat een virtuele Queen Bee Dionysus tas meer geld opbracht dan de échte tastbare tas.

DIGITALE MODE

De Nederlandse Amber Jae Slooten (directeur The Fabrikant) https://www.thefabricant.com/ ontwerpt virtuele mode. Zij ontwerpt virtuele kleding (skins) die je kunt dragen in de digitale wereld. Het zijn onder andere jurken en jassen die met behulp van computerprogramma’s en 3D-animaties zijn ontwikkeld. In een digitale show zijn de levende modellen vervangen door avatars, die over de catwalk lopen. Grote merken als Timberland en Adidas huren Amber Jae in. Ook hier geldt overigens auteursrecht (vastgelegd in NFT’s).

Gamers vinden wat ze dragen in het spel soms belangrijker dan wat ze dragen op school, volgens Slooten. Overigens staat verspilling van kleding deze generatie ook vaak tegen. Digital design is een duurzamere oplossing dan de fast fashion.

Barbies aankleden (1959), The Sims aankleden (2000) , Fashion collecties digital-only (2020)…

What’s next? Modellen als Barbie, een ideaalbeeld waaraan geen enkel opgroeiend meisje kan voldoen? Of heb ik nu een déjà vu? 

Astrid Schiepers, maart 2022

 

 

WELLICHT OOK INTERESSANT?
Post Corona Trend 4: #samensterk
3 mei 2021