Post Corona Trend 4: #samensterk

3 mei 2021

Op zoek naar trends

In deze serie van artikelen rondom het post-corona tijdperk, beschrijf ik een aantal trends die wij (volgens diverse onderzoeken) gaan terugzien in de maatschappij. Het gaat hier om gedrag van mensen, ontstaan uit behoeftes (denk maar aan de pyramide van Maslow) en soms als een reactie op een tijdperk of door het ontstaan van nieuwe waarden.

Samen sterk is een slogan die zich tijdens de Corona-periode in diverse vormen heeft getoond. Of nu “alleen samen krijgen wij Corona onder controle” of #ikdoenietmeermee de tekst is, de boodschap gaat over samen. Toch? Wij zijn toch 1 Nederland? De waarheid blijkt weerbarstiger.

(A)SOCIAAL

De mens is van nature een sociaal dier, maar zodra wantrouwen en angst toenemen wordt er gezocht naar veiligheid, bescherming en vertrouwen. Mensen worden dichter bij elkaar gebracht, maar anderzijds leidt het ook tot polarisatie.

Een golf van angst en wantrouwen steekt bij een crisis altijd de kop op. Er is een correlatie tussen economie en menselijk gedrag. Men zoekt steun bij elkaar, vooral binnen de eigen bubbel, bij gelijkgestemden. Want gelijkgestemd zijn, dát voelt als saamhorigheid (en ook als macht). Mensen komen dus ook tegenover elkaar te staan. Vooral op social media wordt er vaak ongenuanceerd ‘strijd’ gevoerd tussen groepen andersdenkenden. Mensen die al jarenlang bevriend zijn, hebben openlijk ruzie en de haatdragende opmerkingen zijn niet van de lucht.

SAMEN BIJDRAGEN

Toch heeft Corona er ook voor gezorgd dat er, vooral binnen het gezin, veel meer samenhorigheid is ontstaan. De spelletjesfabrikanten kunnen de spellen niet aanslepen en zagen een groei van 60%-80% ten opzichte van voorgaande jaren. Het bordspel is weer terug op de Nederlandse keukentafel.

Een gezamenlijke hobby brengt je ook in de liefde samen. Bruna uitgevers heeft dat opgepakt: een date met iemand die ook graag leest. Bruna ontwikkelde de dating-app met een liefde voor lezen genaamd Bookiewookie. Je hoeft alleen maar hetzelfde boek te lezen om bij elkaar te passen. Maak een selfie van jou en je boekenkast. Bruna vindt jouw match!

Ook zien wij veel meer vrijwilligers die samenkomen om iets nuttigs te doen, zoals ‘clean ups’ van riviermonden of bossen. Buurtbewoners zoeken elkaar op om het perkje in de straat, de gezamenlijke tuin of de speelplaats te onderhouden. Zorgen voor de ander en voor de samenleving levert een fijn gevoel op. Je draagt iets bij, je zit niet stil.

Uit onverwachte hoek komen commerciële samenwerkingen, zoals de horeca ondernemer van Chalet Bergrust in Maastricht, die zijn groot terras in stukken opknipt en drie collega ondernemers (zonder terras) de mogelijkheid biedt om hun vaste klanten alvast te kunnen bedienen.

Grote ketens werken ook samen. Dat blijkt uit de reclame aan het begin van de lockdown, toen Whopper de fastfood wilde promoten en McDonalds meenam. De slogan was:

“Getting a Whopper is always best, but ordering a Big Mac is also not such a bad thing!”
©Whopper
Het is dus mogelijk om vrienden te zijn, ook als je concurrenten bent….
Astrid, Mei 2021
WELLICHT OOK INTERESSANT?
Post Corona Trend 3: #prikkelverslaafdheid
29 maart 2021