Post Corona Trend 3: #prikkelverslaafdheid

29 maart 2021

Op zoek naar trends

In deze serie van artikelen rondom het post-corona tijdperk, beschrijf ik een aantal trends die wij (volgens diverse onderzoeken) gaan terugzien in de maatschappij. Het gaat hier om gedrag van mensen, ontstaan uit behoeftes (denk maar aan de pyramide van Maslow) en soms als een reactie op een tijdperk of door het ontstaan van nieuwe waarden.

Always on

We zijn het jaar 2021 gestart in het centrum van de Covid-pandemie. Nog steeds zelf-isolatie, social distance, mondkapjes en restricties om ons heen. Alsof het leven ‘even op pauze is gezet’. Beperkingen zorgen ervoor dat er weinig te beleven valt, dus de Covid-verveling slaat toe. Mensen raken depressief. Het fenomeen FOMO (fear of missing out) neemt sterk toe.

Men maakt meer dan ooit gebruik van social media. Volgens onderzoeksbureau Newcom (NSMO, 2021) hebben wij in Nederland anno 2021 een aantal van 13,7 miljoen social media gebruikers van 15 jaar en ouder. Het aantal dagelijks gebruikte platforms is ten opzichte van vorig jaar gestegen. Vooral jongeren schatten in dat ze ongeveer een kwartier langer op social media zitten dan in 2020. Er wordt meer gekocht, meer gelezen en meer gereageerd. Er is een grote behoefte aan een intensiever leven.

“Wij willen vooral daar zijn waar wij niet kunnen zijn.”

Tech als vriend

Met de komst van deze ontwikkelingen en door de nieuwe technologie, zoals robots in de klas, zal het onderwijs veranderen. AR/VR doet zijn intrede. In plaats van de docent, geven (menselijke) chatbots antwoord op de meest gestelde vragen. Door personalisatie is die robot er speciaal ‘voor mij’. Een persoonlijke tech vriend die mij, bewust en zorgvuldig, langs het fakenews leidt.

Soft-skills zoals compassie, inspiratie en mentorschap kunnen (nog) niet en wellicht nooit, geautomatiseerd worden. Maar door de nieuwe technologieën zal het onderwijs in de toekomst, drastisch veranderen.

Onderwijs verandert

Niet alleen voor zieke kinderen thuis in isolatie of in het ziekenhuis zal een robot (uitgerust met audio en video) dienst doen, maar ook om de docent te assisteren.

Stel je eens voor dat je met headset en 3D-bril een rondleiding maakt door het oude Egypte. Is dat niet leerzaam? Of dat je met je hele klas virtueel op mars kunt wandelen? Of een duik neemt in de onderwaterwereld van het Great Barrier Reef in Australië?

Stagebezoeken kunnen via de webcam. Coaching wordt veelal e-coaching.

Door de nieuwe technologieën zullen de huidige onderwijsmodellen verschuiven. Wij gaan naar blended learning of naar een hybride onderwijsmix. Deels live, deels online.

Maar… altijd connected.

Astrid, maart 2021

 

 

WELLICHT OOK INTERESSANT?
Post Corona Trend 4: #samensterk
3 mei 2021