Post Corona Trend 1: #escapisme

11 maart 2021

Op zoek naar trends

In deze serie van artikelen gericht op het post-corona tijdperk, beschrijf ik een aantal trends die wij (volgens diverse onderzoeken) gaan terugzien in de maatschappij. Het gaat hier om gedrag van mensen, ontstaan uit behoeftes (denk maar aan de pyramide van Maslow) en soms als een reactie op een tijdperk of door het opbloeien van nieuwe waarden. De behoeftes zorgen voor marktontwikkelingen en product/dienst innovaties. De eerste trend is #escapisme.

Escapisme

Omdat de wereld 24 uur per dag ‘aan staat’ en wij veelal leven in een gedigitaliseerde wereld, komt er ook een momentum dat wij willen ontsnappen. Ontsnappen aan (al dan niet) geweldadige protesten. Ontsnappen aan kritische, misschien wel haatdragende, commentaren op social media. Ontsnappen aan het steeds maar weer moeten bewerken van berichten om vooral het perfecte plaatje te realiseren. Ontsnappen aan ZOOM, MS Teams meetings of andere ‘kaders’ waarin het soms voelt alsof je gevangen zit. Door de maandenlange lockdown zijn ook veel mensen letterlijk opgesloten geweest.

Tegenreactie

Escapisme is een reactie op de tijdsgeest, een manier om even weg te gaan uit de realiteit. Dat kan door passief of actief escapisme. Door verdoving en verstrooing, zoals bij drugs. Maar ook bingewatchen en Netflixen zal zorgen voor een vorm van passief onstnappen. Rust en stilte wordt het nieuwe luxe in het post corona tijdperk. Wij gaan een heropleving zien van yoga, mindfulness en meditatie. De wellness industrie krijgt een boost.

Actief escapisme zorgt ervoor dat wij meer escaperooms gaan spelen en in real life games gaan participeren (soms gecombineerd met virtual reality). Het outdoor sporten wordt een onderdeel van de dagelijkse routine. Misschien vullen de parken zich niet alleen met bootcampers maar ook met Tai Chi beoefenaars? Events en tentoonstellingen zoals ‘Wondr experience’ in Amsterdam vormen weer een trekpleister.

Back to the roaring twenties ?

Een van de onderzoekers (Nicolas Christakis, december 2020) voorspelt nieuwe ‘roaring twenties’ waarin mensen onvermoeibaar op zoek gaan naar sociaal contact. Tijdens en na iedere grote epidemie herkennen wij steeds een bepaald gedrag van de mensen. De mensen leven eerst soberder en spaarzamer en zullen daarna sociale en losbandiger worden. Men wil ontsnappen dus. Reizen, feesten, afspreken met familie en vrienden. Alles wat gemist is, moet worden ingehaald. De fashion industrie zet voor de zomermode 2022 onder andere de thema’s ‘bevrijding en wedergeboorte‘ op de kaart. Aan de ene kant komen dan natuurkleuren en materialen in de collecties terug die verwijzen naar spiritualiteit. Aan de andere kant zal er op een krachtige manier met energieke neon-kleuren een statement worden neergezet en grenzen worden doorbroken.

 

Astrid, maart 2021

 

 

 

WELLICHT OOK INTERESSANT?
Zoom dysmorphia en #coupecorona
24 februari 2021