Zoom dysmorphia en #coupecorona

24 februari 2021

Beauty

Nu de kapper en de schoonheidsspecialist vanaf 3 maart weer uit de lockdown mogen, staan gsm’s roodgloeiend ontploffen mailboxen. De afgelopen maanden was al op social media te lezen hoe belangrijk het blijkbaar is om de beste versie van jezelf te laten zien, ook achter de laptop en in het oog van de camera in een Zoom, Teams of Skype meeting. Weg met dat #coronakapsel of #coupecorona!

De behoefte om er mooi uit te zien is bij velen groot. Het aantal Botox-behandelingen steeg in de USA afgelopen maanden met 40%. Volgens chirurgen is er steeds meer interesse in nek- en kinliposucties, maar ook stijgt de vraag naar neuscorrecties. Een verklaring is te vinden in de vele videogesprekken, waardoor mensen zich meer bewust worden van hun gezicht. Het fenomeen wordt door de Amerikaanse Facial Plastic Surgery & Aesthetic Medicine journal zelfs omgedoopt tot ‘Zoom dysmorphia’. *

Mooi zijn heeft vaak voordelen. Uit veel onderzoeken blijkt dat mooi zijn het beter doet op de relatiemarkt, bij het vinden van een baan of een netwerk. Maar wie bepaalt wat mooi is?

Wat is het ideaalbeeld? Online filteren wij massaal onze selfies.

Er is op social media zeker ruimte voor bodypositivity (het accepteren van élk soort lichaam) en voor plussize modellen op de catwalk, maar het ideaal van jong/dun en wit blijft overeind bij grote groepen. Niet alleen spuitjes met het Covid-19 vaccin blijken namelijk gewenst deze dagen. In de USA neemt de vraag naar botox, fillers en andere esthetische ingrepen toe.

Schoonheidsideaal

Wat is het schoonheidsideaal van de toekomst?

Gaat de digitale ik het winnen van het eigen lichaam dat in verval raakt?

Krijgen wij een competitie met ons veel perfectere digitale beeld?

Ik herken de toename in trends van digitale schoonheid zoals @shudu.gram, een bloedmooi model op Instagram. En ook @noonoouri. Volledig virtueel en niet van echt te onderscheiden.

Waarom een model op de catwalk van vlees en bloed als je deze digitale versie virtueel helemaal naar je hand kunt zetten? Dat is de mening van een groot aantal merken op Instagram.

Maar….

Hoe zwaar de kappers, schoonheidsspecialisten, browbars, beauty salons en permanente make-up studio’s het de afgelopen maanden ook hebben gehad: er gloort een ‘mooie’ toekomst!

 

Astrid, 24 februari 2021

© @shudu.gram

WELLICHT OOK INTERESSANT?
Trends in circulaire economie: even terug in de tijd?
10 februari 2021