DIGITAL LIFE

Er is een enorme omslag naar digital in ons leven tijdens de Corona-crisis. In deze tijd van ‘social distancing’ is het vaak de enige manier om te kunnen communiceren met familie, vrienden en collega’s. We zien dit terug in de trends van afgelopen weken en zijn massaal op Zoom, Google Hangouts, Skype en WhatsApp aanwezig.

Volgens een onderzoek van TNS-NIPO zijn WhatsApp en Facebook de grote winnaars in het social media gebruik. WhatsApp heeft de grootste groei doorgemaakt in de leeftijdscategorie 18-24 jaar, Facebook groeide in de leeftijdscategorie 24-35 jaar. (Kantar COVID-19, barometer, April 2020). Ontwikkelingen gaan snel. Instagram lanceerde profile buttons en nieuwe sticker met teksten als “order food” en “buy a gift card”. Facebook vond in de World Health Organization een partner om in messenger een Chatbot te lanceren die informatie geeft over COVID-19. Bij Domino’s is men gestart met ZOOM om vacatures in te vullen.  https://www.youtube.com/watch?v=qHtxQ4X2YSE&feature=emb_logo

POST-CORONA APPS

Veiligheid wordt belangrijker dan ooit. Dat vraagt om een ander manier van werken, leven en zaken doen. Zagen wij voor de Coronacrisis nog grote groepen mensen bij elkaar, wellicht wordt dat straks anders. Social distancing zal in alle sectoren een stempel drukken:

  • Flexibele werkplekken worden statische werkplekken.
  • Home delivery en Drive thru zijn het nieuwe normaal.
  • Restaurants worden ingericht op 2 personen per tafel met beperkt zitgebied.
  • Supermarkten worden bezocht op tijdslots.
  • In sportscholen worden vakken gemaakt waarbinnen je mag sporten.

Dit alles betekent dus ook andere communicatiemiddelen. En dan gaan er apps ontwikkeld worden die de drukte in de rij aangeven. Ik stel me zo voor dat de gasten een melding ontvangen als voor hen ruimte is om te gaan zitten. Ook in de grote kantoortuinen, op de werkvloer kan aangegeven worden wanneer een collega zijn of haar bureau heeft verlaten en er weer een werkplek vrij is. Er komen intelligente systemen die precies meten of een verpakking in een supermarkt ‘besmet’ is en je eigen lichaamstemperatuur wordt constant gemonitord. Bij koorts gaat er direct een bericht naar je huisarts.

DUTCHCHAT

Het is dus wachten op een Nederlandse WeChat superapp, versie 9.0. Misschien noemen wij het DutchChat. Naast de integratie van platformen als Facebook, Snapchat, Instagram en TikTok, kun je in een winkel een product scannen en kijken of deze elders goedkoper is. Je kunt overal eten bestellen met de app. Taxi nodig? De app neemt contact op en laat je weten hoe laat de taxi er is. Drukke winkelstraat? Lineaire positiesensoren op je gsm zorgen ervoor dat je makkelijk kunt verplaatsen, zonder iemand te raken. DutchChat-pay doet de transacties. Plaatsen reserveren gaat heel snel. Onderwijs volgen is easy.

WeChat werd in 2011 in China gelanceerd. In Nederland heeft deze alles-in-een-app nooit voet aan de grond gekregen. Enerzijds komt dat door een aantal features waar Nederlanders niet zo dol op zijn (voice dialogue, sticker/emoji markering) en anderzijds hechten wij veel waarde aan onze privacy. In China wordt de app door de overheid gecontroleerd. Dat willen wij toch niet?

 

Astrid, April 2020