Kledinglijn van OREO en CHEETOS: uitersten hebben bestaansrecht

10 februari 2020

Creatieve aanpak

Als ondernemer zul je niet alleen voortdurend bij moeten blijven maar ook moeten blijven zoeken naar creatieve manieren om een artikel verkocht te krijgen. Je zal een combinatie van beleving en een goed verhaal moeten leveren om klanten elke keer opnieuw te overtuigen. Hoe pak je dat aan? Uitersten hebben bestaansrecht, zoals je hieronder kunt lezen.

playful maximalism

Het chipsmerk Cheetos heeft een paar maanden geleden een eigen kledinglijn uitgebracht in samenwerking met kledingketen Forever 21. Echte fans kunnen hun liefde voor de snacks nu uiten door t-shirts, slippers of badmode te dragen. Alleen verkrijgbaar in de USA. Collectors items dus.

Een ander voorbeeld is OREO dat met het ’twist your style’-gevoel probeert om op allerlei manieren het merk onder de aandacht te brengen. Dichter bij de klant komen is het doel. Oreo lanceerde januari 2020 de eerste unisex fashion collectie. Om deze collectie te promoten worden Europese Instagram influencers ingezet. De collectie wordt in 11 landen in Europa gelanceerd.

IKEA en Dommelsch gingen voor

Als je dacht dat OREO en CHEETOS de eerste waren, heb je het goed mis. In 2018 ging IKEA al ‘in de kleren’. De keten kwam ter ere van hun 75-jarige jubileum en namelijk met T-shirts en truien. Denk aan teksten zoals ‘Billy is my homeboy’ – naar de bekende kast van Ikea of ‘Ik wil niet worden opgehaald uit Smâland’, refererend naar de kinderspeelplaats. Ook zijn er ontwerpen gemaakt met de bekende hotdog en het softijsje.

Het biermerk Dommelsch ging (na de Bavaria-jurkjes) ook in 2018 de markt op met een Dommelsch spijkerjasje. Het ‘pilsjasje’ is onderdeel van de plannen van Dommelsch om het merk opnieuw in de markt te zetten. Het logo en de labels van de flessen hebben een nieuwe uitstraling gekregen en daar hoort een nieuwe campagne bij.

Waar komen deze ‘bizarre’ combinaties vandaan? 

Carnaval, kermis, circus en varieté bieden tegenwicht aan de complexiteit van alledag. Kleurrijk, fantasierijk en Instagrammable. Het leven als een spektakel en social media als podium. Het staat loodrecht op de hang naar minimalisme. Trend en tegentrend. En ook deze trend is tekenend voor deze tijd.

Astrid, februari 2020

omslagfoto: ©Cheetos/Forever21

WELLICHT OOK INTERESSANT?
ZERO HEROES; TRENDS EN TRANSITIES IN DE HORECA
4 maart 2024