#FOODWERELD

In het online gedrag zie je de verschillen tussen de generaties. Dit doordat de ene generatie op een andere leeftijd met de mogelijkheden van internet in aanraking kwam ten opzichte van de andere generatie. Onder de ‘werkende generaties’ is het bestellen van online boodschappen heel normaal. Ruim een kwart van de Nederlanders bestelt in 2019 de boodschappen online. Millenials en Generatie X bestellen online food steeds vaker. Voor het avondeten bestelt ca. 63% de boodschappen online. Oorzaak: kids, drukke baan en hobby’s, kortom: tijdgebrek. (Ruijgrok Netpanel, 2019).

DIGITAAL DIEET

Het verschil tussen robots en de mens is dat wij blijven eten, drinken, slapen en emoties tonen. Naast het online bestellen zal er altijd menselijke behoefte zijn om via persoonlijke aandacht verbonden te blijven. Of wij nu dagelijks menu advies ontvangen van onze online diëtiste, of een gepersonaliseerde foodbox gebaseerd op je DNA, de maaltijd blijft belangrijk. De tafel in een restaurant, of thuis in de eetkamer, zal een verbinder blijven.

Digitalisering en automatisering zal zeker in de food (en -gastvrijheidsindustrie) grote stappen maken. Voorbeelden zijn bestelzuilen in fastfoodketens of robotkarretjes op drukke terrasjes, plekken waar snelheid van belang is. Voor de meeste consumenten speelt nu en in de toekomst het persoonlijke contact een belangrijke rol.

DARK KITCHENS

Overal verschijnen virtuele restaurants oftewel dark kitchens, waar alleen gekookt wordt. De bezorger doet de rest. Je kunt er niet uit eten gaan, je kunt er alleen iets bestellen via bezorgdiensten. Wie dat doet, krijgt een maaltijd die bereid is in een tot keuken verbouwde achterkamer of garagebox. De ‘dark kitchen’ krijgt voet aan de grond in Nederland. Jonge ondernemer Rens Bekkers zag hierin een kans. Momenteel heeft hij al een aantal virtuele restaurants in Amsterdam ‘draaiende’, zoals Las Vegan.

ABN AMRO schreef al in 2017 een rapport dat maaltijdbezorging nog nooit zo populair was. De markt van Thuisbezorgd.nl, Uber Eats en Deliveroo groeit nog steeds.

Trendy zijn? Dan weet je wat je moet doen hè?

Bestel in de ‘dark’, nodig een ander uit, klets gezellig bij en maak je avond ‘bright’ (…in deze donker dagen voor de kerst..)!

 

Astrid, November 2019