Black Friday valt dit jaar op 29 november a.s.

 

Het Amerikaanse initiatief groeit in razend tempo uit tot een echte Nederlandse traditie. De Nederlandse consumenten hebben in 2018 tussen Black Friday en Cyber Monday meer dan €2,35 miljard gespendeerd.

Een interessant gegeven is dat vooral de Millenials (geboren tussen 1980-2000) op de hoogte zijn van Black Friday en zich nu al oriënteren of al acties bekend zijn.

Dat het begrip Black Friday in hoog tempo bekendheid krijgt in Nederland, blijkt uit diverse onderzoeken, zoals van Kortingscode.nl en Betaalvereniging Nederland. Met een totaalwaarde van €850 miljoen werd er in 2018 voor 72% meer iDeal betalingen gedaan.

Zelfstandige retailers zijn over het algemeen minder enthousiast over deze trend. De timing wordt als minder prettig ervaren. Ondernemers geven aan dat zij eind november (wanneer de verkoop nog volop loopt) niet toe zijn aan een forse uitverkoop of stevige kortingen. Voor en na het Black Friday weekend houdt het winkelend publiek ook nog de knip op de beurs.

Retailers die wel of niet aan willen haken bij BF doen er goed aan na te denken over een eigen (toekomstige) invulling. 

Dat geldt overigens ook voor een aantal andere ontwikkelingen. Voor het komende jaar, blik ik even vooruit in de e-commerce.

De 4 verwachte groei trends in e-commerce zijn:

  1. Meer online promotion events (denk aan Black Friday, Singles day etc.). De verwachting is dat de Black Friday piek dit jaar (2019) de kerstinkopen gaat overtreffen.
  2. Smart home devices aankopen. Uit life study van GFK komt naar voren dat dit de komende jaren (staat in Nederland nog in de kinderschoenen) enorm gaat groeien. In de US koopt nu al 14% nu via Amazon Go.
  3. Cross border bestedingen. China en Duitsland zijn toekomstige markten.
  4. Retail eco systemen. Nu zien wij al Ali Babba en Amazon. Met de eco-systemen bedoelen wij organisaties, die dus in een one-stop-shopping ALLES leveren. De waardecreatie van de business is het totale platform. Gaat Bol.com dit evenaren?

E-commerce wint nog steeds terrein in de mode- en schoenenbranche. Een van de redenen is dat het online kanaal zich de afgelopen jaren positiever heeft ontwikkeld. De grote fysieke winkels van retailers maken grote stappen in omnichannel en krijgen de e-commerce activiteiten beter in de vingers. De fysieke winkel hoeft (mits je relevant blijft voor jouw doelgroep) niet te vrezen.

Weet jij hoe je waarde kunt toevoegen voor jouw doelgroep? Focus op langere termijn!

Trendonderzoek en doelgroeponderzoek zijn dus een must.

Astrid, November 2019