Nederland, vakantieland?

Opvallend is dat millennials relatief minder vaak en minder lang op vakantie gaan dan de oudere generaties. Bijna 60% van alle vakanties brachten millennials door in het buitenland, waarbij vooral stedentrips populair waren.

In vergelijking met oudere generaties geven millennials de voorkeur veelal aan samengestelde reizen (29%), waarbij zowel het vervoer als verblijf vooraf aan de reis apart van elkaar zijn geboekt. Dit blijkt uit diverse onderzoeken, zoals van NBTC-NIPO (2019).

Altijd aanwezig

Millennials zijn bij uitstek de generatie die vakanties online boeken. In 2017 boekten zij 86% van de buitenlandse vakanties online boeken. Millennials halen hun inspiratie voor een reisbestemming in vergelijking met andere generaties meer bij vrienden en familie (56%). Daarnaast zijn social media ook een belangrijke inspiratiebron. Een groot deel van hun vakantiepret begint thuis. Samen met vrienden besluiten waar de reis heen gaat, zomerse playlist maken en uiteraard een WhatsApp groep aanmaken. Millennials zijn ook tijdens vakanties online actief. Voor hun zijn de wifi-vrije-vakanties nog ‘de ver van mijn strandbed’ show.

Een digitaal georiënteerde generatie drukt nu echter wel haar stempel op ontwikkelingen in de reisbranche. Ze zorgen voor recordomzetten, maar gooien het spel ook op z’n kop. Zomaar een voorbeeld: Booking.com voorspelt dat er in 2020 meer dan 200 miljoen zoekopdrachten via voice recognition gaan. Voor leken: Voice search = zoekopdrachten via spraak. Wie als reisorganisatie de koppeling maakt tussen ‘zoeken en boeken’, plukt er de tropische vruchten van.

Maar millenials hebben ook nog een aantal wensen: zo willen zij de ‘highlights’ vermijden, zich niet als massa tourist gedragen maar opgaan in de locals en.. de beleving begint al op de luchthaven.

Festivals

Anderzijds zijn er ook vakantiegangers die in Nederland blijven. Festivals zijn een miljardenindustrie geworden en het publiek groeit mee. Dit jaar worden er alleen in Nederland al ruim 1100 festivals georganiseerd, goed voor zijn dikke 19 miljoen bezoekers. Lowlands, Tomorrowland, Pink Pop, Pukkelpop of Rock Werchter, een greep uit de festival-list. De festivalgangers zien het steeds meer als een vakantie. Dat moet ook wel, aangezien sommige steeds meer luxe faciliteiten aanbieden. Kaartjes zijn zo uitverkocht, prijzen van accomodaties gaan omhoog. Er zijn bezoekers die er dus een jaar voor moeten sparen en dan worden er uiteraard keuzes gemaakt.

Ontstaat er een trend dat de millenials, naast de (digitale) voorpret, ook de vakanties ‘thuis’ gaan vieren?

September 2019, Astrid