#innerlijkecosmetica (de consument 2019: minder alcohol, meer gezondheid)

10 april 2019

Consument in 2019

De moderne consument wil gezonder leven en beseft dat wat er gegeten en gedronken wordt daar een onderdeel van is. In dit blog wordt er stilgestaan bij trends in eten, drinken en sport. Mensen beseffen dat niet alleen de nodige lichamelijke beweging van belang is, maar dat er een verband is tussen gemaakte keuzes in drank en spijs.

*0% in de natte sector

De consument wil minder alchohol. ‘Van gangmaker naar dikmaker’ is het algemene beeld en daarom zijn de alcoholvrije wijnenen bieren aan een opmars bezig. Deze trend startte een aantal jaren geleden al met de alcoholarme radlers en 0,0% bieren. Mocktails en alcoholvrije speciaalbieren gebrouwen door kleine ambachtelijke brouwerijen zijn nu ook razend populair. Seedlip maakt een vervanger voor gin, geschikt voor de horeca. Ook thuis kun je 0% genieten; de vlierbloesemsiroop die de smaak geeft aan ‘Hugo’ kun je gewoon in de supermarkt kopen.

* innerlijke cosmetica

Proteïne shakes, tarwegrasshotjes en matchalattes. Ze staan al op menige menukaarten van (bio)restaurants en sportscholen. Het zijn niet zomaar drankjes. Je krijgt er (naar men zegt) heel wat voor terug. Bevorderlijk voor de algehele gezondheid, versnellen vetverbranding en hebben een detox-effect.

“Knijpfruit’ bestond al, maar er is nu ook ‘knijpgroente’. Een hartige veggieboost van verse groenten. Hip én healthy is het nieuwe product Xqueeze.me, vers op de markt in drie varianten.

*zilt

Naast gezond, staat ook duurzaam centraal. Met duurzame zeewierteelt kan de groeiende wereldbevolking – in 2050 ongeveer 9 miljard mensen – van voldoende voedsel worden voorzien, met maar 2 procent van het totale zeeoppervlak. Dus, is er een hernieuwde belangstelling voor het ‘groene goud’ oftewel zeewier! Wierbier, seawharma en zeewierjenever, Nederland heeft het al allemaal. Wat het betreft het telen van zeewier lopen wij in Europa voorop, maar qua gerechten kunnen wij nog wat leren van Japan.

*Fit zijn

Iedereen weet dat de sportvoeding- en supplementenmarkt een miljoenenbusiness is. De omzet van sportdranken en sportsupplementen bedroeg in 2014 in ons land ongeveer 80 miljoen euro per jaar (Euromonitor 2014). Dat dit bedrag de afgelopen jaren nog gestegen is, moge duidelijk zijn. Over de grens, in Duitsland, is het zelfs nog meer. Poeders, shakes, beefstripes en dorstlessers; ik trof het afgelopen weekend aan op de FIBO2019 De FIBO is een fitnessbeurs met trends en ontwikkelingen (zoals innovatieve EMS suits, smart equipment en sporttrends zoals breakletics) maar vooral met supplementen. Er was zelfs de mogelijkheid om zelf supplementen samen te stellen. Karamel-zeezout-fudge-choco, zal wel niet de bedoeling zijn zeker?

Astrid, April 2019

WELLICHT OOK INTERESSANT?
Fysieke intelligentie en een pil met dezelfde resultaten als een workout?
4 april 2024