Populair in 2019; een 3e blog met higlights

Supermarkt 2.0

Het is al jaren een trendterm ‘beleving’, of breder nog ‘de belevingseconomie’. In de supermarkt van de toekomst moet de klant vooral geïnspireerd worden. Koks die aan het koken en aan het bakken zijn, speciale apps voor de bezorging van de boodschappen en workshops op lokatie. De klant moet inspiratie kunnen opdoen. In de plaatselijke AH wordt er samen met klanten gewandeld. Om recepten uit te wisselen?

Cassettebandjes comeback

Het cassettebandje is afgelopen jaar opnieuw gestegen in populariteit. In Nederland zal de verkoop van albums op cassette in 2019 alleen nog maar toenemen. De oorzaak? Professionele artiesten die hun albums op een andere manier willen presenteren hebben de cassetteband opnieuw ‘gevonden’. Daarnaast is er behoefte aan nostalgie. De bandjes worden (nog) niet opnieuw in productie genomen, maar zijn afkomstig van partijen die jarenlang in de opslag hebben gelegen. Nu nog op zoek naar cassettespelers!

Love Robot

Uit diverse onderzoeken blijkt dat mensen gevoelens voor robots kunnen hebben. Dit jaar introduceert het Japanse bedrijf Groove X, de LOVOT. Het is een kleine, pluizige, grappig kijkend dingetje met flipflap-armpjes en een sensor op zijn bolletje. Het kan geluiden en gezichten herkennen, meubels en huisdieren onderscheiden. LOVOT kan verder niks dan je overal achterna ‘rollen’,  giechelen als je het kietelt, in slaap vallen als je het op de schoot wiegt. LOVOT is bedoeld om van te houden.

Gezond snacken

Bij snacks ben je al snel geneigd om aan een ‘vette hap’ te denken. Maar tegenwoordig wordt er groots geëxperimenteerd met minder zout, minder suiker en minder vet. Gezond snacken is de trend in 2019. Thaise kokosrolletjes, kokoschips en kleefrijstknabbels van Pook, groentesticks van Guzinos en 100% crunchy kaaschips van Elma Farms zijn hier voorbeelden van. En wil je in hemelse sferen snacken, probeer dan de in witte chocolade en matcha thee gehulde gepofte rijst van OGEEZ.

Mondkapjes

In Japan zie je ze al jaren in het straatbeeld; de mondkapjes. Vooral in de winter. Het is een ongeschreven wet dat je de ander (maar vooral ook jezelf) beschermt tegen rondwarende virussen en bacillen. Uiteraard beschermen ze ook tegen fijnstof. Het is echter ook gewoon een trend onder de jongeren. Het geeft een mysterieus uiterlijk. Daarnaast is het ook een manier om je af te zonderen, net als oordopjes. In Nederland is de luchtkwaliteit zo goed, dat een mondkapje (nog) niet nodig is. Maar het zou zomaar eens een fashion statement kunnen worden, ontwerper Manish Arora ontwierp al voor het merk Vogmask een aantal kleurrijke exemplaren.

 

Astrid, 10 februari 2019