De ConsuMens in 2030, personeel maakt het verschil

3 december 2018

Wat is de rol van de medewerker in 2030?

ConsuMens

We zitten nog eigenlijk in de beginjaren van social media.

Er komt meer onderscheid tussen offline en online. Digitalisering biedt veel mogelijkheden met een grote impact, maar daarnaast blijft ambacht en persoonlijk contact even belangrijk. Het worden dus eigenlijk ‘2 werelden’ die in elkaar overvloeien.

De grootste verandering is dat de consument veel bewuster gaat consumeren (of consuminderen).

Wij gaan bewuster kiezen waarom wij iets gebruiken en kopen. Wij bepalen steeds meer zelf waar en wanneer wij iets doen. Shoppen doen wij misschien ’s nachts en online. Materialen bekijken doen wij overdag en fysiek. Wij gaan producten zelf verzinnen (en printen in 4D) of wij vragen aan de fabrikant om het product op wens na te maken.

Onderneming

Door de bewustere consument gaat de ondernemer zich onderscheiden met een sociale meerwaarde.

Denk aan: verzamelen, scheiden en hergebruiken van bedrijfsafval, maar ook lokaal werk creëren en kansarmen helpen.

Er ontstaan daarnaast veel nieuwe verdienmodellen:

  • Een kledingabonnement aanbieden, met optie tot ruil
  • De sleutel van een stadsfiets verkopen, met gebruik op afgesproken dagen
  • Samen gebruik maken van bedrijfswagens, -terreinen en –panden

De ondernemer van de komende jaren kiest voor permanent tijdelijk (pepernotenfabriek), of waar de klant is (zelfrijdende winkels bij kantoorpanden).

Technologische trends zorgen ervoor dat het gedrag van de consument beter te analyseren is. Algoritmes voorspellen aankoopgedrag, zoekgedrag en weten wanneer je een buitenechtelijke relatie hebt of zwanger bent. Een klantprofiel kan zelf afrekenen. De spiegel in de badkamer geeft bewegingsadvies voor die dag.

Personeel

De medewerker van de toekomst zal zich flexibel tussen de online en offline wereld begeven. Hij/zij kan sociaal verbinden, fysiek en online helpen. Zelfs 24/7. De supermedewerker zal het contact onvergetelijk maken voor de gasten en klanten (door te specialiseren, te verrassen, door oplossingen aan te dragen en een super service te bieden). Hij helpt bij de oriëntatie, geeft advies bij het kopen en biedt afterservice.

What’s new?

Astrid Schiepers, December 2018

WELLICHT OOK INTERESSANT?
ZERO HEROES; TRENDS EN TRANSITIES IN DE HORECA
4 maart 2024