Dutch Design Week

Van 20 t/m 28 oktober vond de 17eeditie plaats van het grootste Design evenement van Noord Europa met meer dan 300.000 bezoekers: De Dutch Design Week in Eindhoven.

Ik neem jullie mee in een tour, met een aantal highlights en thema’s.

Wat duidelijk centraal stond was ‘design en de nieuwe verantwoordelijkheid die ontwerpers hebben ten aanzien van onze wereld’.

Veel thema’s gaan over het omdenken van een lineaire naar een circulaire wereld. Een wereld waarin niets meer wordt verspild. Dit vraagt een enorme gedragsverandering. Dat zou al moeten beginnen bij leerlingen van basisscholen. We eren de grondstoffen.

Tijdens mijn bezoek aan de DDW zien we dat veel (jonge) ontwerpers (totaal 2600) op zoek zijn naar een nieuwe verantwoordelijkheid die ze voelen ten aanzien van de wereld en onze aarde.

Grondstoffen krijgen een nieuwe betekenis op het moment dat we natuurlijke bronnen uitputten. Dat vraagt om een andere manier van kijken en experimenteren waarin het proces centraal staat.

Verantwoordelijk design

Veel jonge ontwerpers zijn op zoek naar de invulling en het doel van design.

Is deze gebaseerd op een zoektocht naar een nieuwe sociale samenleving?

Een aantal zaken die opvallen:

  • De macht van (internetgrootmachten) als Alibaba en Amazon op de wereld?
  • Een snel veranderende wereld van robot/kunstmatige intelligentie versus mens.
  • Hergebruik, herontdekking en nieuwe (no waste) materialen

Tijdens de tour zijn er diverse concepten die de aandacht vragen:

Hergebruik en studie voor Forbo Linoleum. Door toevoeging van perforaties kan het product gebruikt worden als wandpaneel en zonwering.

De ABN/Amro toonden het nieuwe huisvestingsproject, waarbij sustainability en recycling een belangrijk uitgangspunt is. No waste en respect voor onze grondstoffen, onze aarde.

Renault presenteerde de SYMBIOZ, deze wordt gezien als een verlengstuk van je huis, met alle comfort en design aspecten!

NS: Het nieuwe reizen en de (sociale)beleving volgens de visie van de NS.Design werd ingezet om de reis- en wachttijd waardevoller te maken. Het treininterieur waarin beleving en comfort veel aandacht krijgen.

Presentaties van o.a Piet Hein Eek en Studio Rens. In samenwerking met Desso hebben ze de Re-Vive Rug ontwikkeld. Onderzoek naar nieuwe verftechnieken en het hergebruik van oude tapijtcollecties.

De herontdekking van Colback®.Een nieuwe design visie en toepassing van deze grondstof (het is een non woven vlies en een synthetische garen). Diverse ontwerpers hebben onderzoek  gedaan en designs gemaakt, zoals o.a. Rick Tegelaar.

Presentatie van trendwatcher L. Edelkoort en designer Kiki van Eijck toonden Thema Soft Wear 2.0: Een nieuwe lifestyle. De samensmelting van soft- en hardware als een nieuwe levensstijl.

Voor nog meer inspiratie, lees het blog op mijn website!

Christianne Stijns, november 2018