Retail entertainment

Over de exacte omzet is weinig te zeggen, maar dat de 34 vestigingen van Van Delft Pepernotenfabriek een groot succes zijn, is duidelijk. Al maanden voordat de Sint in aantocht is worden er ‘finger lickin’ lekkere smaken’ toegevoegd aan de bestaande bruine kruidnootjes.

Een ander hit is de pindakaaswinkel.nl van Michiel Vos die in 2016 de deuren opende. Michiel was altijd al groot fan van pindakaas en bedacht diverse variaties voor zijn winkel vol met pindakaas. Pinda’s en kokosolie, handgemaakt, en ambachtelijk vormen de basis van zijn succes.

Jackfudge.com is in 2014 op de markt gezet door Jack, uit liefde voor zijn vaderland. Jack is een echte Engelsman die sinds 2007 in Nederland woont. Smarty-party, Rocky road, Unicorn en Cookie-monster zijn enkele smaken handmade Engelse fudge. Naast Jackfudge zijn er nu al meerdere fudge-walhalla’s.

 

Bricks, clicks en pop-ups

Brandstores zijn favoriet bij de huidige consument en steeds meer ‘merkwinkels’ zien het levenslicht. Er zijn hiervoor drie belangrijke ‘triggers’ te noemen:

Allereerst,

  • de Merkfactor: Een brandstore heeft altijd iets bijzonders, zeker als het een sterk merk betreft. Denk maar aan de populaire M&M-winkels. Beleving en het gevoel een ‘souvenir’ te kopen doen het goed. Alsof je na een dagje thema- of attractiepark een aandenken mee naar huis mag nemen.

verder,

  • Visuele MerchandisingIn een uitnodigende omgeving spelen de leuke chocolaatjes, aparte verpakkingen en mooie kleuren een belangrijke rol. De combinatie van een aantrekkelijk assortiment en een goed verhaal (Waar komt de pepernoot vandaan?) zorgt voor een wauw-factor.

en last but not least,

  • Customization: De klant mag meedenken over smaken en persoonlijke voorkeuren aangeven. Zo wordt de consument het gevoel gegeven dat ze een speciale behandeling krijgen en een één-op-één relatie hebben met het merk. De huidige consument wil zich uniek voelen.

 

Dit is nog maar het begin!

Tja, het is nu wachten op de pop-ups van de pepermuntwinkel, de dropjesfabriek en het stroopatelier…

 

Astrid Schiepers, oktober 2018