Trend: Retro, vintage en modemarktplaatsen

6 september 2018

Modemarktplaatsen

Online modemarktplaatsen groeien hard. De handel in tweedehands (merk)kleding is extreem gestegen afgelopen jaar. Er ontstaan hippe platforms en apps zoals Vinted.com. Een ander voorbeeld is The Next Closet. Het is een duurzame marktplaats waar consumenten hun designerstukken kunnen verkopen. De grootste modemarktplaats in de Benelux is op het ogenblik United Wardrobe. Dit bedrijf in Utrecht biedt al meer tweedehandskleding aan dan Marktplaats.nl.

Een ander bedrijf is Vintage Selectors waar je zowel offline als online kunt shoppen.

Door de opkomst van fast fashion is het steeds gewoner geworden om een kledingstuk maar een paar keer te dragen en er dan niet meer naar om te kijken. Veel misstanden in de mode-industrie hebben te maken met overproductie en overconsumptie. Vervuiling dus. Merken en consumenten zijn op zoek naar hoe het ook anders kan.

Jongeren vinden het hip én duurzaam om tweedehands of vintage te kopen, bovendien kunnen ze er geld mee verdienen als ze hun spullen weer verkopen.

Vintage en retro

Mocht je denken dat vintage hetzelfde is als retro, dan moet ik je teleurstellen. Vintage slaat op een kledingstuk of voorwerp dat echt oud is, origineel. Retro lijkt oud maar is nieuw. Eigenlijk is alles wat tussen 1920 en 1980 gemaakt is, vintage. Overigens is niet alleen oude kleding populair, ook meubels en accessoires.

Waar komt deze vintage populariteit nou eigenlijk vandaan? 

De eerste reden is de prijs; omdat vintage goedkoper is dan andere kleding. Vooral bij jongeren en bij studenten (die toch iets minder budget hebben) is vintage ’te gek’. Verder is het makkelijk te combineren met andere stijlen, zodat de kopers een unieke en eigen stijl creëren.

Volgens Anneke Smelik (hoogleraar visuele cultuur aan de Radboud Universiteit) is de kiem van de trend te vinden in de jaren ’60. De massaproductie in gigantische hoeveelheden zorgde ervoor dat steeds meer mensen dezelfde kleding gingen dragen. Bovendien komt iedere trend steeds in blogs, in bladen weer terug. Iedereen ziet er zo’n beetje hetzelfde uit. 

Consumenten snakken naar authenticiteit, naar individualisering. Die wordt gevonden in vintage. Het geeft de kopers het gevoel uniek te zijn, want het is apart en beschikbaar in een beperkte oplage.

Social influencers, YouTubers en bekende Nederlanders verkopen hun spullen op diverse platforms. De belangstelling is enorm.

De kreet ‘fuck fast fashion’ zou nog wel eens heel populair kunnen worden!

Astrid Schiepers, september 2018

WELLICHT OOK INTERESSANT?
Fysieke intelligentie en een pil met dezelfde resultaten als een workout?
4 april 2024