Buitenbeentjes

Albert Heijn luidde in 2014 het tijdperk in van de ‘gekke groenten’, zoals de kromkommer. Door klasse 2 groente aan te bieden, worden deze natuurproducten niet meer als buitenbeentjes beschouwd, maar als gewone groente die iets lelijker, kleiner of groter is dan de standaarden. Niks mis mee, toch?

Prachtig vond ik de zomeractie van groentegigant Greenco, waar op 30 augustus jl. de tomatenliefhebbers met emmers vol tomaten wegreden. De tomaten hadden door het warme weer te veel zon gezien, waardoor de huid rimpelig was geworden. Liever weggeven, dan in de klik, aldus Greenco.

leftovers

33% Van het geproduceerde voedsel wereldwijd wordt ieder jaar afval en verdwijnt op de afvalberg. Gelukkig zien wij nu de trend van merken die innoveren om dit probleem te tackelen.

Er is een stijging van merken waar te nemen die dranken en voedsel maken van ongebruikte ingrediënten, zoals appels met deuken of rum-soaked kruiden die uit de distilleerderijen komen. Een voorbeeld is het ice-cream merk Salt en Straw dat de kruiden van Portland gebruikt voor de bereiding van ijs.

Verder gaat het bij restaurant 21 Greenpoint.com, dat op zondag regelmatig een surprise menu (21$) aanbiedt met ‘leftovers’ ingrediënten.

Groenten en fruit met een vreemde vorm of andere onvolkomenheid worden nu nog vaak onnodig weggegooid. In de VS wordt er om deze reden zelfs evenveel eten weggegooid als er wordt geconsumeerd. Een van de initiatieven die daar verandering in probeert te brengen is Waste Not: sap gemaakt van afgekeurde vruchten. Volgens de producenten zal Waste Not tonnen aan groente en fruit besparen. ©WasteNot

Nederlandse voedselredders

In Nederland zijn er nog weinig ‘voedselredders’. Restaurant Instock zet wel de voedselverspilling op de kaart. Op 3 locaties in Nederland, met name Amsterdam, Utrecht en Den Haag koken de chefkoks heerlijke gerechten met ‘waste’ producten die zij afnemen bij Albert Heijn en andere leveranciers.

Doggybag, kliekjes… wie volgt?

Astrid Schiepers

Augustus, 2018