Afscheid

Trouwe lezers van mijn blogs weten dat ik wekelijks schrijf over innovaties in de maatschappij, consumententrends en markttrends. Nu was het de afgelopen periode zomervakantie en dus ‘komkommer-tijd’ in de business. Niet veel te melden, dus. Aan de andere kant is het heel recent, 17 mei 2018, dat mijn vader is overleden. Een periode van afscheid nemen, dus.

Het heeft even geduurd voordat ik de moed had verzameld om de innovaties in de uitvaartbranche onder de loep te nemen. De maatschappij verandert, de basisbehoeftes van de consument ook en de uitvaartbranche staat dus ook niet stil. Afscheid nemen zet zaken weer in een ander perspectief.

Memory wall

Een mooie vernieuwing in architectuur en design komt van de architectenfirma HofmanDujardin, die recent het Funeral Ceremony Center ontwierpen. Het persoonlijke aspect wordt gecombineerd met hedendaagse technische mogelijkheden, zoals een multimedia screen en een memorywall. In drie verschillende ruimtes, waar de overledene centraal staat, wordt samenkomen, herdenken en ontmoeten gecreëerd. https://www.hofmandujardin.nl/funeral-ceremony-centre/

Zit-lig kist

Van de hand van de Maastrichtse interieurbouwer Sjenk Schellinx is in juli jl. de zogenaamde zit-lig kist op de markt gebracht. Het is een soort luie leunstoel, waarin de overledene kan worden opgebaard. Volgens uitvaartonderneming Dela zal deze kist een bepaalde doelgroep zeker aanspreken. Coöperatie DELA ziet het verduurzamen van de uitvaartbranche en de innovaties van producten en diensten als belangrijke redenen voor de voortdurende stroom aan maatwerk.

 ©Dela

Resomeren

Resomeren is een methode waarbij het lichaam na overlijden ontbonden wordt in een chemische vloeistof. De term bio-cremeren wordt als alternatieve term gebruikt voor resomeren. Je hebt er misschien al over gehoord of gelezen. Er wordt gekeken of naast begraven en cremeren een nieuwe vorm van Lijkbezorging mogelijk is. De minister (Binnenlandse Zaken) zal daar eind van 2018 een uitspraak over doen. Bij resomeren wordt het lichaam niet aan de aarde of het vuur teruggegeven, maar aan het water.

Deze genoemde ontwikkelingen sluiten aan bij de trend dat de individuele behoeftes van de consument centraal staan. Uitvaarten worden dus ook steeds persoonlijker.

Zo ook de uitvaart van mijn vader. Mijn vader was zorgzaam en hield van eenvoud, van gewoon en normaal.

Dat hebben wij gerespecteerd.

 

Augustus 2018,

Astrid Schiepers