Vakantie in 2028, (non) digitaal of purpose?

16 mei 2018

Hoe ziet de vakantie er in 2028 uit?

Reizen wij naar uitzonderlijke bestemmingen (hotels diep in de oceanen), reizen wij om sociale doelen te bereiken en locale projecten te steunen, of reizen wij helemaal niet meer?

Je kunt nu vanaf je bank volledig afreizen naar Zuid-Afrika. Misschien merkwaardig, maar het kan wel. Het afgelopen jaar hebben South African Tourism en Google street View grote delen van Zuid-Afrika vastgelegd in indrukwekkende 360′ foto’s. “Je kunt oog in oog staan met een luipaard in het Krugerpark of de Tafelberg via diverse routes beklimmen. Maar ook van nog veel meer moois genieten”. Het resultaat is gemaakt door ruim tweehonderd vrijwilligers die met camera’s op de rug door het land trokken. Resultaat is ‘South Africa 360′. Virtueel reizen is goedkoper.. en beter voor het milieu.

   

Digitaal (detox) of purpose

Volgens reistrendwatcher Tessa aan de Stegge gaan wij in de toekomst ‘betekenisvol’ reizen. Iets betekenen voor een ander geeft ons niet alleen voldoening, maar is op het gebied van reizen ook hard nodig. Volgens de WTO (World Tourism Organization) zal het aantal mensen dat de komende twintig jaar het vliegtuig pakt verdubbelen naar 7,8 miljard. De CO2 uitstoot zal enorm zijn.

Reizen heeft dus een enorme impact (footprints) en de reisorganisaties die maatschappelijk verantwoord werken vullen People, Planet & Profit aan met ‘Purpose’. Purpose is betekenis geven aan het reizen en voor alle betrokkenen een manier vinden die voor iedereen een win-win situatie oplevert. Bijvoorbeeld door spreiden van de drukte, eerlijke prijs en het milieu minder belasten. Sociaal ondernemer Marius Appelman geeft een voorbeeld met het bedrijf Riksja travel.

Je kan het je bijna niet meer voorstellen, géén wifi op vakantie, maar het aantal vakantiegangers dat alle communicatiemiddelen uitschakelt tijdens vakantie, blijkt te groeien. De digitale detox is in aantocht!
Onbereikbaar zijn is meestal alleen mogelijk is als je op vakantie bent. Echt vakantie houden en uitrusten zonder wifi, dat zorgt ervoor dat je je creativiteit weer aanspreekt en je brein oplaadt.
In de Verenigde Staten is WifiVrij al veel langer een begrip. In Nederland zien wij ook dat deze trend doorzet.
Een voorbeeld van ‘hurry up and slow down’ zien wij bij digitaldetox.org.

Wat betekent dit voor jouw organisatie?

Astrid Schiepers, mei 2018

 

WELLICHT OOK INTERESSANT?
ZERO HEROES; TRENDS EN TRANSITIES IN DE HORECA
4 maart 2024