Trend-update april 2018

Er werd weer een bonte verzameling trends gespot. In visual merchandising van retailers blijven ‘warme tinten’ de boventoon voeren. De kleuren coraal, terracotta en camel zien wij regelmatig terug. Deze worden gecombineerd met de accenten in goud, geel, kerriepoedergeel en oranje. Groen (van pastel tot dennengroen) is nog steeds een actuele style kleur. Groen is trend en dus zien wij ook veel botanische motieven.

De materialen fluweel, beton en hout worden met elkaar gecombineerd. Vormen zijn rond en organisch. De spiegel wordt weer een eye-catcher. Uit structuren en patronen van planten wortels, aarde en granen doet onderzoekster D. Scheren (universiteit Nijmegen) onderzoek naar nieuwe ondergronds gekweekte weefsels.

    

chocolade als lifestyle

In de maakindustrie is steeds meer aandacht voor het gehele proces van ontwikkeling tot sales. Tijdens een lezing van het Design Management Nederland op 20 maart jl. introduceerde Forbo Krommenie het nieuwe Marmoleum. Het innovatieve natuurlijke product ‘Cocoa’ is duurzaam ontworpen. Door het toevoegen van cacaoschillen aan het traditionele Marmoleum is er een nieuwe structuur gecreëerd. Chocolade als lifestyle (beleving) was het uitgangspunt en hieraan werkten diverse disciplines samen. Het resultaat is duurzaam, natuurlijk én eigentijds. Foto: ©Forbo Flooring

streetmodels vs streetfashion

Niet alleen de Bijenkorf kijkt naar de streetfashion, ook grote designers hebben hun blik weer naar buiten gericht. In een van de nieuwste reclamecampagnes van de Bijenkorf volgen wij Anna Nooshin in New York. Grote designers maken gebruik van modellen met een maatje meer op de catwalk. Voorbeeld is fashiondesigner Pradbal Gurung in zijn laatste show. Maar ook de keuze voor de ‘oudere’ modellen is een trend, 70 is het nieuwe 30!

  ©Pradbal Gurung

we are food

Overconsumptie en voedselproblematiek worden in veel exposities aan de kaak gesteld. De gevolgen die onze huidige voedselketen op de omgeving en de natuur heeft, staat hierin centraal. Thema’s zijn duurzaamheid en respect voor mens en dier, obesitas en hongerproblematiek. In het Jan Cunen museum is er tot en met september 2018 een expositie met dezelfde titel. Kunstenaar I. Gilboa verzamelde 365 dagen consumeren en goot deze in keramiek. Een expositie van 8000 producten is het resultaat.

Christianne Stijns, april 2018

www.stijnsstyling.nl