Time for change

Spannend maar vooral ook héél interessant als je trendonderzoek doet voor een grote speler in een bepaalde branche. Dit keer betreft het een bekende organisatie in de directe verkoop. Ook in deze branche onderzoeken wij toekomstige trends. Het veranderend gedrag van de consument, nieuwe doelgroepen en uiteraard de technologie spelen een belangrijke rol.

Wat is de directe verkoopbranche? Producten en diensten worden direct (zonder tussenlagen) aan de man gebracht. Thuisparty’s zijn de bekendste vorm . Merken zijn o.a. Mary Kay, Tupperware , Herbalife en Mylène.

De Nederlandse directe verkoop-branche noteerde (volgens de cijfers van de branchevereniging) in 2017 wederom een forse groei. De omzet groeide, maar ook het aantal business partners nam toe. Nederland loopt daarbij in de pas met Duitsland, Frankrijk en de UK.

Populair

Directe verkoop heeft een grote aantrekkingskracht voor ondernemende mensen. Waarom? Het is een uitstekend alternatief voor een baan in vaste dienst. Het past bij deze tijd waarin zelfstandig ondernemen meer regel dan uitzondering wordt. Verder zijn de opstartkosten laag. De flexibele tijdsindeling en het zelf bepalen van het aantal uren maakt dit nog extra aantrekkelijk. Dit past bij de nieuwe doelgroepen.

De bestverkopende producttypes in Nederland zijn wellness (72%) en cosmetica (20%). De meeste aandacht gaat uit naar gezondheid en beauty.  Dat 75% van de businesspartners een vrouw is, is dan ook niet vreemd.

Workshops en online verkoop

Directe verkoop werd voorheen bijna altijd geassocieerd met huiskamerparty’s; vriendinnen met vriendinnen. Dit beeld verdwijnt steeds meer naar de achtergrond. De getrainde consulente(n) geven volwaardige workshops. Natuurlijk mag het ook gezellig zijn! De consument is op zoek naar beleving en sociale interactie. Dit blijkt uit trendonderzoek.

Online marketing is steeds belangrijker. Consumenten doen hun boodschappen online en vinden reviews van andere gebruikers belangrijk. Directe verkopers kunnen de interactie opzoeken met hun online klanten, advies geven en ervaringen delen.

Voor de toekomst zie ik de rol van de (jonge) consulent nog verder ontwikkelen. Een workshopexpert die een beleving creëert, met daarnaast een eigen webshop en diverse social media tools om de betrokkenheid tussen het merk en de klant vergroten.

 

Astrid Schiepers, april 2018