Offsite vergaderen in de woonkamer

Vergeet de stoffige zaaltjes met harde stoelen, inspiratieloze vergadertafels of saaie hotelruimtes met TL-licht. Het is de tijd van de laagdrempelige nieuwe concepten. Er wordt thuis vergaderd. Grenzen vervagen.

Vergaderen doe je tegenwoordig gewoon bij iemand thuis. In de (hippe) woonkamer, samen vergaderen aan de grote tafel. Een workshop geven in een grachtenpand, vergaderen in een woonboot of een cursus op een boerderij: het wordt steeds populairder. Particulieren en bedrijven die deze ‘ongewone’ locaties aanbieden, zitten in een groeimarkt in Nederland. Het was al een trend in de USA, maar het offsite vergaderen op bijzondere locaties waait nu ook over naar Nederland.

Organisaties willen even uit de sleur stappen, weg van kantoor. De dagelijkse dingen los laten. Steeds vaker wordt een creatieve locatie gezocht voor vergaderingen of workshops.

Dit biedt kansen voor eigenaren van huizen of panden. In navolging van Über en AirBnB, zien wij dat mensen hun woonhuis verhuren gedurende bepaalde tijdstippen. Vooral in gebieden waar vergaderruimtes schaars en duur zijn, is dit een oplossing. De eerste marktplaats vraag/aanbod dient zich al aan.

  

Een kopje Chanel

‘Laagdrempelig’ maken het ook de dure modemerken. De huidige klant heeft behoefte aan een intiem en gezellig moment. En dus gaan onder andere Chanel (pop-up restaurants), Armani (Armani restaurants) en Ralph Lauren (The Polo bar, Ralph’s coffee) op de volledige ‘lifestyle’ toer. Dat betekent niet alleen het serveren van de luxe bubbels of cappuccino’s voor de vaste klanten, maar ook het aanbieden van gerechten. Dat kan in de kledingwinkel, of in een aparte horecazaak.

Het Italiaanse modehuis Gucci opende zeer recent in Florence een luxe restaurant. Massimo Bottura, een bekende driesterrenchef, wordt er chef kok en gaat ‘high end’ menu’s serveren in Gucci Osteria.

De horeca moet vooral het merk versterken. En het moet klanten die steeds meer geneigd zijn online te winkelen weer naar de winkels trekken.

 
©cococafé ©gucciosteria

Waarom zien wij deze aanhoudende trend? Die groei van exclusieve wijn en voedsel is harder dan die in luxe tasjes en kleding. Luxe voeding wordt in de sector steeds meer gezien als groeimarkt. Pasta Gucci dus! Of vergaderen in de keuken?

Astrid Schiepers, maart 2018