Amazon komt eraan

In de klassiek mythologie staat er veel geschreven over de Amazonen, de vrouwelijke krijgers uit een Griekse samenleving. Ze waren berucht en beroemd en werden alom gevreesd voor hun strijdlust. Hun bekwaamheid als uitstekende ruiters werd in de verhalen benadrukt, en het duurde niet lang of het paard werd het symbool voor de Amazone. De mythe van de Amazonen zette destijds de maatschappelijke verhoudingen (tussen de geslachten) op zijn kop.

Vandaag de dag, 2018, wordt de retail op zijn kop gezet. Een nieuwe eeuw is aangebroken met een geducht tegenstander, namelijk Amazon.com.

Amazon.com doet ook in Nederland zijn intrede. Hierdoor zal de retail totaal veranderen en zullen ondernemers, detaillisten maar ook handelaren zien dat het een disruptie is.

Amazon is marktdominantie.

Amazon is een technologie platform.

De eerste stap werd in Nederland onlangs gezet met het abonnement Amazon Prime. Met deze dienst krijgen consumenten voor € 3,99 per maand hun pakketjes binnen 1 dag of 2 gratis thuisbezorgd. De producten zijn afkomstig van de webshop van Amazon, waar ongeveer 2 miljoen artikelen op voorraad zijn. De producten lopen uiteen van luiers tot organische koffie. En je krijgt er ook nog een abonnement Amazon Video bij…

traditionele retail op de kop

Tegenwoordig is Amazon de op één na grootste kledingverkoper van Amerika. Naast de winkels werden onlangs ook de distributiepunten van Whole Foods Market overgenomen en zo kan Amazon binnen een paar uur overal boodschappen bezorgen. Amazon ontwikkelt een breed scala aan diensten; van bezorgservice tot kredieten. En straks nog veel meer.

Ondernemers realiseren zich nu dat collectieve actie noodzakelijk is om binnensteden toekomstbestendig te maken. De binnensteden dienen weer aantrekkelijk te worden. Hoe kunnen de winkelgebieden weer ‘vitaal’ worden? Door zaken als: centrummanagement, openingstijden (avondeconomie), beleving, netwerken en samenwerken, bereikbaarheid, winkelrenovaties en door promotie zoals citymarketing.

Welke ondernemers (en gemeenten) zetten zich in om ‘retail city centers’ futureproof te maken?

 

Astrid Schiepers, maart 2018