Future-proof

Wij spraken met Dylan Demmers, eigenaar van interieur design studio deedemmers over de trends in de hospitality.

“Hospitality en design gaan hand in hand samen. De komende jaren zal deze band alleen maar worden versterkt. Ik zie een aantal dingen verschuiven in de hospitality sector. Stijgerhouten interieurs als basis maken plaats voor rijkelijke concepten, die eenvoud uitstralen. Niet alleen het interieur verandert. Ook wordt design, persoonlijkheid, gezondheid & milieu onderdeel van het concept. Een samenwerking van diverse disciplines zorgt voor een totaal concept”.

Concepten

Twee belangrijke trends met betrekking tot concepten zijn enerzijds one-product-one day concepten en anderzijds intergratie van diverse businessmodellen.
One-product-one-day ofwel een-product-een dag, geeft het eigenlijk al weer. Het totaal concept draait op een product voor de hele dag. Goede voorbeelden zijn Fritesateliers, Avocadoshow en Sla. De toename van deze concepten komt doordat mensen steeds minder traditionele eetmomenten hebben, maar meer de behoefte hebben aan een snack op elk moment van de dag.

Intergratie van verschillende businessmodellen zien we langzaam steeds vaker voorbijkomen, hospitality-retail, hospitality-wonen zijn maar een kleine greep uit combinaties. Dit gebeurt op diverse manieren, ofwel creëert een ondernemer een mix zoals Alleycat of Hutspot, ofwel voegen diverse kleine ondernemers zich samen om tegen de grote bedrijven op te boksen.

Persoonlijkheid

Bedrijven krijgen steeds meer een persoonlijkheid zowel off- als online.
Het verschil tussen gasten en medewerkers wordt steeds kleiner, het mag weer allemaal wat persoonlijker. “Iedereen moet zich kunnen thuisvoelen!”
Door online data te verzamelen krijg je steeds beter inzicht in wie je gasten zijn, waar ze vandaan komen en wat hun voorkeuren zijn. De kans zit erin dat er in de nabije toekomst een persoonlijk op smaak-gemaakt drankje, afgesteld op je persoonlijke data (voorkeuren) aan de bar wordt gemixed.

Design

Dat design steeds belangrijker wordt, mag duidelijk zijn. De interieurs van populaire hospitality concepten staan pal naast de interieurtrends van nu. Een compleet roze (millennium pink) interieur zoals bij Mama-kelly en Panypasteles of buiten en binnen combineren zoals restaurant PARK, is een trend.

Wat al deze concepten gemeen hebben is dat ze Instagrammable zijn. Soms passen ze het design meer toe op hun gerechten. Deze gerechten zijn prachtige plaatjes, zodat ze niet te missen zijn bij een influencers. Wat vind je van een met goud bedekt ijsje of prachtige kunstwerken van een patissier?

Duurzaamheid

Duurzaamheid wordt belangrijker. Vernieuwende concepten die zich hierop toespitsen ontvangen veel media aandacht. Helemaal als ze in combinatie zijn met design. Zo maakt een barista’s take-way coffee’s in een ijshoorn. Het bekertje eet je gewoon mee op! Instock pakt het heel anders aan; zij verwerken in hun menukaart eetbare producten van boeren, telers, fabrikanten en tussenhandelaren die anders weggegooid zouden worden vanwege oogstverlies, overschot of een afwijkend uiterlijk.

 

Dylan Demmers, februari 2018