Gezondheidstrends, over suikertaks en bottenbouillon

26 februari 2018

Consument is op zoek naar gezondheidstrends

In een aantal Europese landen (zoals Frankrijk, België en Portugal) is recent een suikertaks ingevoerd op frisdranken. De suikertaks is bedoeld om de populaire energiedrankjes en frisdranken onaantrekkelijk te maken. Het groeiend aantal mensen met (ernstig) overgewicht zou dan teruggedrongen kunnen worden.

Fabrikanten zoals Pepsico, Coca-Cola, AB InBev en Heineken hebben eerder al maatregelen genomen om de wetgeving voor te zijn. Er wordt minder suiker toegevoegd aan de dranken en de ‘suikerbommen’ worden vervangen door calorie arme dranken.

Een mooi Nederlands initiatief is https://mojlemonade.com/nl/. Pure limonade, uit Groningen!

Uit onderzoek blijkt dat veel consumenten al actief suiker vermijden.

Trends laten zien dat consumenten terug willen naar de ‘basis’, naar natuurlijk voedsel. Suiker mag wel, maar dan in de zin van suikerbiet. Wij zijn steeds meer op zoek naar producten met minder kunstmatige toevoegingen. Daarom experimenteert de voedingsindustrie met het toevoegen van natuurlijke ingrediënten. Zo worden paddenstoelen gebruikt om de bitterheid van cacaobonen te verminderen. Kokos en kurkuma door de smoothie is ook al heel normaal.

Bottenbouillon

In New York is de koffie al vervangen door een kopje bottenbouillon. Puur natuur, zoals (over)grootmoeder haar soep maakte, volgens oer-recept. Bouillon van botten en (restjes) groenten zullen je gezondheid een dienst bewijzen, zeggen de voedingsdeskundigen. Het is goed voor de darmen en zit vol met belangrijke voedingsstoffen. In Maastricht vestigde zich recent the Broth Bar, die de ouderwetse bouillon in een modern jasje steekt.

Onderscheidend zijn is cruciaal voor de toekomst van de horeca. Ben je ondernemer in de horeca, catering of foodsector? Denk na over je toekomst en kijk strategisch naar de consumententrends. Misschien is de Paleo leefstijl niet geschikt voor jouw concept, maar denk bewust na over verse, gezonde en duurzame gerechten op de menukaart. 

Om te komen tot het beeld van de foodzaak in 2025 worden maatschappelijke ontwikkelingen en trends in beeld gebracht. Zoals de vergrijzing en verstedelijking, de toename van het aantal eenpersoonshuishoudens, de explosie van de digitale technologie en de 100% transparantie over de oorsprong van je producten. 

 

Astrid Schiepers, februari 2018

WELLICHT OOK INTERESSANT?
ZERO HEROES; TRENDS EN TRANSITIES IN DE HORECA
4 maart 2024