Optiektrends 2025

Ik mocht recent een strategie analyse uitvoeren voor een opticien/optometrist die als optiekondernemer serieus bezig is met de toekomst. Het is van belang om als organisatie (maatschappelijke) trends en ontwikkelingen te zien en ‘futureproof’ te denken. Daarom gingen wij samen aan de slag. Hieronder kort twee ‘trenddrivers’ die van belang zijn in deze branche.

De veranderende consument

Het oriëntatie- en zoekproces (costumer journey) van de moderne consument is onder invloed van het internet compleet veranderd. De consument is een goed geïnformeerde expert geworden. De toekomst van mobile shoppen ziet er rooskleurig uit. Wij verwachten dat in 2023 meer dan 30% van alle Nederlandse online shoppers alles via de smartphone doen. Onder jongeren zal dat percentage nog hoger zijn.

Deze trend speelt op dit moment al in de optiekbranche en gaat in belang verder toenemen. De mogelijkheid om online brillen en contactlenzen te kopen is hierop van invloed. Algemeen geldt dat het voor de optiekbranche van groot belang is om zowel in de online als in de offline oriëntatiewereld van de consument zichtbaar te zijn.

De optiekbranche is in beweging. De zelfstandige oudere (werknemer) die graag nog geniet van het leven staat aan de ene kant. Aan de andere kant kinderen die niet meer buiten spelen en daardoor steeds meer en eerder aan de bril of contactlenzen moeten. Er is verder een groeiende aandacht voor de zonnebril als modeaccessoire.

Technology

De technische ontwikkelingen gaan snel. Denk aan elektronisch vergrootglas, mini camera en headset voor het lezen van teksten voor de slechtziende (bv. OrCam). Daarnaast zien wij een opkomst van de 3D-geprinte monturen. Een aantal bedrijven in Nederland experimenteren met de monturen uit de 3D-printer. Ja, het is nog steeds work-in-progress omdat het inpassen van de brillenglazen in het montuur dat ontworpen wordt nogal kan verschillen. Ten slotte is er nog een relatief beperkt aanbod van grondstoffen die in een 3D-printer te gebruiken zijn.

Goed zien is belangrijk en wordt nog belangrijker voor de consument.

De fysieke winkel blijft voorlopig nog een belangrijke rol spelen voor de optiebranche. Individueel advies, de tijd nemen én maatwerk blijven voor mijn opticien/optometrist de kernwaarden! Nadenken over de nieuwe consument is wél belangrijk.

 

Astrid Schiepers, januari 2018