Uit eten in 2020? Eerst een ticket kopen?

Restauranthouders klagen dat ze veel derving ondervinden van de gasten die reserveren en niet komen opdagen. Niets is zo frustrerend als no shows.

Uit onderzoek blijkt dat de schadeposten van restauranthouders soms oplopen tot ruim € 10.000 per jaar. Gemiddeld hebben restaurants vijf tot zes keer per week reserveringen die niet worden ingevuld.

Het kan dus best zo zijn dat wij over een tijd bij ‘een tafel voor twee’ vooraf een aanbetaling moeten doen. In 2017 waren er al een aantal sterrenkoks die een start hebben gemaakt met het doen van een aanbetaling. Of dat de gastvrijheid aantast, daar kun je over redetwisten. Feit is dat er veel van de inkoop moet worden weggegooid, dat er vaak overbodig personeel is ingehuurd en dat dit alles leidt tot ‘waste’ en niet tot duurzaam ondernemen.

Trends

  

Net als bij het reserveren van een hotelkamer zoals bij Booking.com, krijg je te maken met een soort drempel. In sommige restaurants is dat al heel vanzelfsprekend.

Oplossingen voor het aan banden leggen van de no show gasten zien wij al op diverse plaatsen verschijnen.

Klanten krijgen te maken met:

  • Voorafgaand online een ticket boeken voor je tafel;
  • Creditcardgegevens registreren;
  • Apps (zoals Tock Tix) voor reservering, waarbij je meteen een aanbetaling doet;
  • Couverts.nl en Formitable.com die al pilots doen met vooraf betalen;
  • Tot een dag van te voren annuleren en je geld terug krijgen.

In Australië (en zeker ook in andere landen) circuleren er zogenaamde ‘zwarte lijsten’ waar klanten geregistreerd staan die herhaalde malen reserveren en nooit komen. De ‘boete’ is dat ze gedurende een jaar niet meer worden toegelaten tot het restaurant. Of het veel nut heeft is nog maar de vraag, want je kunt natuurlijk altijd nog onder een andere naam reserveren.

Waar het hier eigenlijk om gaat is loyaliteit naar de ondernemer toe en sociaal gedrag van de consument.

Dit probleem speelt natuurlijk niet alleen in de restaurants, ook in de kappersbranche, bij schoonheidsspecialisten, maar ook bij de tandartsen.

Misschien toch een idee om TicketSwap naar andere branches uit te breiden….??

 

Astrid Schiepers, december 2017