Plezier in shoppen op muziek?

Uit recent praktijkonderzoek (Consumatics, Amsterdam) blijkt dat geuren een duidelijk effect hebben op het plezier in het shoppen en het veiligheidsgevoel van de klant. Shoppers ervaren het winkelcentrum als plezierig als de ruimte wordt beneveld met bijvoorbeeld een frisse, fruitige geur.

Geurmarketing is niet nieuw. De geur van versgemalen koffie, warme afgebakken broodjes en croissants doen klanten watertanden. Zolang er al handel is, is dit een feit. In grote warenhuizen wordt vooral tijdens de komende feestdagen (sinterklaasfeest, kerstmis) ingespeeld op geurbeleving.

Muziek als verkoopstimulans is nog vrij nieuw, maar heeft zeker de komende jaren een toekomst. Omdat muziek een verbinding maakt tussen de rechter en de linker hersenhelft, worden er emoties losgemaakt. Een herinnering, een blij gevoel ontstaat en mensen verblijven langer en voelen zich prettiger. Het is bevestigd dat Franse muziek de verkoop van Franse wijnen op de wijnafdeling bevordert.

Toch wordt er nog weinig aan muziekmarketing gedaan. Al eens in de winkels van het fasionbrand Abercrombie geweest? Als je er al een keer geweest bent, dan herinner je vast en zeker de typische geuren en beats. Herkenbaar (en gericht op) een bepaalde doelgroep. Goed over nagedacht.

   

Onderdeel van het merk

Het gaat bij deze vorm van marketing niet om leuke liedjes, maar om muziek met effect op de doelgroep. Achtergrondmuziek kan een onderdeel van het merk worden.

Jaarthema’s (zoals kerstmis) zijn al niet meer weg te denken en worden ondersteund met reclamemateriaal, winkelinrichting en ook bijbehorende muziek.

Mood media gaf aan dat 78% van de (in 2017) 11.000 ondervraagde Nederlanders de winkelbeleving als aangenaam ervaart als er muziek wordt gedraaid. Een goede muziekstrategie is gebaseerd op muziek die het merk (en de merkwaarden) onderstreept.

Wat in de toekomst zeker actueel gaat worden, is dat de shoppers zelf invloed gaan krijgen op de muziekkeuze.

Retailformule Mango heeft in Spanje het eerste project gestart en ook Starbucks introduceerde op Spotify een playlist voor de klant.

Niet alleen toegang krijgen tot de afspeellijsten, maar ook het kiezen van nummers die men graag hoort tijdens het winkelen behoort de komende jaren tot de mogelijkheden.

En online? Misschien krijg jij straks ook een aangepast muziekje in je favoriete webshop…..

 

Astrid Schiepers, november 2017