Lang leve consumer2consumer?

16 november 2017

Experimenteren met consumer2consumer

AirBnB en Uber (beiden gestart in 2008) hebben bepaalde processen makkelijker gemaakt, zonder tijdverlies, zonder obstakels.

Uber en AirBnB waren aanvankelijk experimenten, maar werden zeer succesvol. Succesvol door consumenten die iets anders zochten. Consumenten vinden elkaar. Op het ogenblik vindt 50% van de online verkopen plaats op marktplaats(en).

De markt werd opgeschud, want Airbnb begaf zich in een branche die vol zit met regelgeving. De dienst maakt een directe ruil mogelijk tussen consumenten. Uber brengt mensen uit diverse landen en culturen bij elkaar. Mensen die een betrouwbare rit nodig hebben worden samengebracht met mensen die geld willen verdienen met hun auto. De betrokkenheid van andere mensen is typisch voor experimenten die het meest gewaardeerd worden en dus een grotere kans van slagen hebben.

 

Experimenteren

In het Amerikaanse Pittsburgh heeft Uber recent een nepstad gebouwd met een parcours om zelfrijdende auto’s te testen (met overstekende dummy’s, verkeerslichten en -tekens). Het openbaar vervoer in London trok echter in september jl. de vergunning van Uber in. Het bestuur is van mening dat er problemen zijn met de openbare orde en veiligheid. Consumenten reageerden direct met #SaveYourUber actie.

AirBnB wordt meer dan een platform waar je accomodaties boekt. Het wil hét platform worden dat alle reizigers over de wereld met elkaar verbindt. Experience host van AirBnB maakt van iedereen een wereldreiziger, verbindt kennis en zorgt voor contacten.

Kijkshop kijkt vooruit

De Kijkshop gaat experimenteren met het platform voor people2people, genaamd Tone. Op de website en in de app vind je gebruikers die een bepaald artikel hebben gekocht en hun mening hierover geven. Het is de bedoeling dat je met deze adviseurs kunt chatten, als ze online zijn. Leidt de chat ertoe dat jij uiteindelijk het uitgezochte strijkijzer of ander artikel koopt, dan krijgt de adviseur commissie. Bijzonder is dat dit platform echt van de consumenten is en dat deze zelf verkoper kunnen worden. Zo bepalen zij ook uiteindelijk het assortiment van de Kijkshop.

Mensen hebben grote behoefte aan persoonlijk contact en dus zal C2C-markt zich waarschijnlijk nog verder ontwikkelen.

Astrid Schiepers, november 2017

WELLICHT OOK INTERESSANT?
ZERO HEROES; TRENDS EN TRANSITIES IN DE HORECA
4 maart 2024