Live streams en business

Youtube stars, Instagram influencers en preferred Bloggers hebben gezorgd voor nieuwe business modellen.

Maak kennis met de 25-jarige Xinda Zahn, die iedere dag ‘Pearl Bro’ wordt in een dagelijks uitgezonden live stream programma. Xinda heeft een webshop in parels op de China’s marktplaats Taobao. China heeft de markt ontdekt van online streaming, zo ook deze parelverkoper.

Hij en zijn moeder oogsten live voor de camera de parels uit (zoetwater)mossels. Het blijft een verrassing bij iedere mossel hoeveel parels het dier zal bevatten. Het levert hem miljoenen kijkers op en evenveel business. Je kunt een mossel kopen voor rond de $9 en samen met andere kijkers de spanning ervaren van het openen van de parelmossel. Hoeveel parels zitten er in de door mij zojuist aangekochte schelp?

Zie Pearl Bro op Vimeo in actie.

Pearl Bro in actie op BBC, ©BBC

Sociale interactie

Het succes van live streams is moeilijk te voorspellen, maar dat het entertainment dient te zijn is zeker. Bij Pearl Bro’s programma speelt de spanning van gokken en winnen zeer zeker een rol. Ook blijkt dat dit soort platforms een vorm van sociaal leven is. Het is een manier om nieuwe vrienden te leren kennen, via social media met anderen te chatten en te praten. Niet alleen in China, ook in Nederland zijn er veel mensen eenzaam en dan biedt dit soort entertainment een vorm van sociaal contact. (Dat juist internet eenzaamheid kan veroorzaken is echter ook gebleken.)

©Teomin in actie op Youtube

Vloggers in Zuid-Korea eten voor de webcam en delen dat met andere volgers. Zo hopen ze op wat digitale tafelgenoten. Deze trend heet ‘mukbang’ (een combinatie van eten en uitzending).

Zoals met wel meer trends bij vloggers roept ‘mukbang’ wellicht een reactie op in de trant van: Waarom?! De Zuid-Koreaanse trend houdt namelijk in dat je jezelf filmt terwijl je met overgave en gevoel voor show, je eten naar binnen werkt.

Ook hier speelt de geschiedenis en de huidige maatschappelijke ontwikkelingen een rol. “Vanouds is gezamenlijk eten enorm belangrijk voor Koreaanse mensen”, aldus de 28-jarige mukbanger Teomin, terwijl ze inzoomt op haar afhaalmaaltijd. “Echter, met het verstrijken van de tijd is de hedendaagse Koreaanse samenleving in toenemende mate individualistisch geworden. Meer mensen wonen en eten dus alleen, maar die waarde is niet weggegaan. Dus wenden mensen zich tot mukbang.”

Het gaat hier ook niet alleen om gezelligheid en show, maar vooral om véél geld.

Astrid Schiepers, november 2017