De traditionele retail moet zich aanpassen

Het is geen wetenschap om te ontdekken dat de wereld om ons heen drastisch verandert.

Uit recent onderzoek (EK/Servicegroup) blijkt dat in Amerika het shoppen in de grote winkelcentra met 50% is afgenomen. De leegstand in de Britse winkelstraten is met 14% toegenomen.  Op de Belgische retailmarkt gaan er dit jaar ongeveer 30.000 (van de 80.000) winkels dicht. In Nederland is de winkelleegstand het afgelopen jaar teruggelopen van 8,3% naar 7,4%. Maar vooral op de meeste A-locaties en in de middelgrote gemeentes staat een op de acht winkels leeg.

De retailomgeving verandert in een snel tempo. Waar fysieke winkels ooit de primaire transactieplekken waren, zijn ze nu in transitie.

Winkels kunnen zich niet langer focussen op de transactie als hun belangrijkste doel. Misschien moeten we de definitie van ‘de winkel’ aanpassen? Vroeger kwam de shopper naar het product. Nu komt het product naar de shopper. Wie wil overleven moet zich niet meer richten op de begrippen offline en online.

Vergeet offline en online

De shopper van nu wil shoppen op een manier, locatie en tijdstip dat het hem het beste uitkomt. Concepten die naadloos in elkaar overvloeien wat offline en online betreft, zullen overleven.

Een voorbeeld is de Weber Original Store in Berlijn (sinds kort ook in Amersfoort). De vestiging heeft een aanbod met barbecueproducten en er is tevens een Weber Grill Academy waar consumenten barbecueworkshops kunnen volgen. Met het online registreren van je Weber-ID kun je de barbecue laten registreren. Je ontvangt tips en tricks voor de perfecte grillgerechten en je kunt ook alles online bestellen. Het gaat hier vooral om merkbeleving.

Kijk naar Bonobos.com, fysiek aanwezig in België, Luxemburg en Nederland. Het merk is van origine een webshop. Online consumenten genieten nog steeds van een flink aantal voordelen en bezoekers van de fysieke winkels krijgen hun kleding niet onmiddellijk mee naar huis, maar krijgen hun bestellingen aan huis geleverd. Zo wordt de traditionele winkel een showroom.

Worden winkels Points of Engagement?

Wat zeker is, is dat de relatie tussen de retailer en de shopper de belangrijkste uitdaging zal zijn.

Astrid Schiepers, november 2017