Hospitality

We zijn in 2017 al gewend aan zelfrijdende auto’s, pakketje die door drones worden afgeleverd en het kunnen betalen met je gsm. Niets is onmogelijk, lijkt het! Daarom rijst de vraag wat de toekomst is van het beroep van butler. Wie wint de game in robobutlers vs butlers 2.0?

Consumenten worden veeleisender en eisen steeds meer keuzemogelijkheden. Daarnaast worden de verwachtingen steeds hoger voor bepaalde aspecten van ons leven. We willen snel, gemakkelijk, zonder weerstanden en wachttijden leven. Dus langzame, inefficiënte dienstverlening (vaak de menselijke factor) roept ergernissen op.

Hospitality staat op het ogenblik centraal in de strijd om de consument, dat is zeker en vooral in de hotelwereld.

Een aantal technologische trends zullen in de toekomst gemeengoed worden in de branche van leisure en dienstverlening.

Ik deed recent onderzoek naar de toekomst van de hotelbranche en noem hieronder een aantal technische ontwikkelingen.

Hoe zou een hotel in de toekomst er uit kunnen zien?

  • Transformers: hotels die op basis van consumentenreviews kunnen transformeren van het ene design naar het andere. Licht, kleur, indeling en meubilair kan in modules worden aangepast op wens van de consument.
  • DNA-security: check-in met vingerafdruk of irisscan. En ook de betaling doe je uiteraard op deze manier.
  • Robobutlers: butlers geprogrammeerd met diverse vaardigheden en in meerdere talen. Heten je welkom en brengen je ontbijt op bed.

Gastvrijheid, beleving en service

Tegenover deze technologische trends zien wij ook een stijgende vraag naar goed opgeleide butlers (van vlees en bloed hè, bedoel ik). Een goede butler is een luxeproduct. De vraag naar gekwalificeerde, ervaren butlers is momenteel groter dan het aanbod. Een westerse butler is in veel landen een statussymbool geworden.

Ik was onlangs te gast bij een van de twee butleropleidingen die Nederland kent, de International Butler Academy in Simpelveld. Volgens de managers is een butleropleiding volledig van deze tijd. Dit wordt bevestigd door de Core Concierge Club. Deze organisatie verdient goed aan de luxe-servicetrend door ‘first class’ persoonlijke assistenten te leveren.

De moderne butler in deze veranderende wereld is een moderne man of vrouw die op de hoogte is van alle hightech spullen in huis en op kantoor. Zij kennen de hipste trends en events en weten waar de meest geliefde chefkoks werken. Ze hebben tevens oog voor de beste kappers en voorzien de werkgever van de juiste kledingmerken. De butler 2.0 doet een breed scala aan werkzaamheden zoals restaurant- en hotelreserveringen, boekt een uitgebreid romantisch weekendje en regelt praktische secretaresse-achtige zaken. Een groot netwerk en toegang tot informatie is dus heel belangrijk. Een butler kan tevens zijn of haar opdrachtgever adviseren op het gebied van gastvrijheid beleving en het realiseren van klantgerichtheid. Dit alles op een hoog, maar vooral internationaal niveau.

De moderne butler voelt vooral feilloos aan wanneer hij of zij aanwezig én onzichtbaar moet zijn, net als een hedendaagse manager.

Daar kan een robot (nog) niet tegenop, schat ik zo.

Astrid Schiepers, november 2017