Influencermarketing

Een nieuwe trend binnen contentmarketing zijn de influencers. Influencers kunnen helpen bij het genereren van leads en het verhogen van brand awareness.

Hoe je ze ook wilt noemen, feit is dat merken de laatste jaren invloedrijke personen inzetten om hun merkboodschap te verspreiden. Steeds vaker gaan bedrijven samenwerkingen aan met influencers in de vorm van ambassadeurschap. Bloggers, vloggers, populaire tweeps, (on)bekende Nederlanders: engagement en bereik zijn de kernwoorden.

Maar wat zijn die influencers eigenlijk? Hoe effectief zijn ze? Hoe herken je een influencer eigenlijk?

De term is niet exact gedefinieerd, maar wordt vooral gebruikt in de mode en lifestyle branche. Wanneer wij in de data van Coosto en Buzzcapture naar de term influencermarketing kijken, zien wij een duidelijk stijgende lijn vanaf 2015.

Het aantal volgers, unieke bezoekers en vooral de interactie maken van een blogger, Instagrammer of Youtuber een (social)influencer. Bedrijven selecteren de ambassadeurs vooral op mate van engagement, meer dan op het statistische bereik.

   

Imago

Influencermarketing vindt de oorsprong in de public relations. Imago staat centraal. Door de opkomst van social media zijn de spelregels wel wat veranderd. Er kwamen gespecialiseerde influenceragencies die adverteerders, influencers en marketingbureaus bij elkaar brengen. Voorbeeld is Collabary (van Zalando).

Grof geld? 

Veel merken komen niet verder dan het toesturen van recensie-exemplaren of het inkopen van reviews. Toch zijn er ook goed betaalde influencers.

Instagram: Huda Kattan (@hudabeauty) heeft 20.6 miljoen volgers en krijgt per post ca. € 16.000 betaald.

Youtube: Enzo Knol, verdient met zijn kanaal op jaarbasis ruim € 600.000. Daarvoor heeft hij wel 1,4 miljoen abonnees.

Zijn je naaste vrienden niet veel belangrijkere influencers dan de mensen die je alleen van Instagram, Twitter of Youtube kent?

De markt van influencermarketing is volop in beweging. We zien ook al Instagrammers die met elkaar samenwerken om berichten te publiceren, te delen en zo populair te worden.

En dat wij ons laten beïnvloeden, valt niet te ontkennen.

Astrid Schiepers, november 2017